Fylkesrådet har vedtatt at årets kontrakt for drift av fergesambandet Brensholmen – Botnhamn går til Torghatten Nord AS. Kontrakten er basert på drift med kapasitet til minimum 20 personbilenheter (PBE). I anbudet var det ønsket 40 PBE, men med opsjon på 20 PBE for å sikre at anbud kom inn. Selv om det kom inn et anbud med 40 PBE, ble fylkesrådet av økonomiske årsaker nødt til å gå for et av de to anbudene som kom inn med 20 PBE.

– Anbudet på 40 PBE var med en ferge som ville krevd flere millioner i ombygging av fergeleiet i Botnhamn, som var en forutsetning fra anbudsgiver og fergas beskaffenhet, opplyser fylkesråd for samferdsel og miljø Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Gammel kjenning

En ombygging av fergeleiet i Botnhamn måtte blitt lagt ut på anbud, som igjen ville medført at man ikke ville rukket fergeoppstarten 27. april. MS «Helgøy», som tidligere år har trafikkert fergesambandet, kommer dermed også i år til å legge til kai i Botnhamn og på Kvaløya. Mange har tidligere luftet sin frustrasjon ved kapasiteten til ferga.

– Helgøy har vi god erfaring med fra tidligere år og ferga har trafikkert sambandet der så langt tilbake som jeg kan huske. Det har fungert bra med ferga, men med dager med mye trafikk kan den oppfattes som litt i minste laget, sier Petter Sundbakk, driftssjef for Senjafergene i Torghatten Nord.

Mulig oppgradering

Selv om det i starten av sesongen ikke blir satt inn en større ferge på sommerruta, kan det hende det åpner seg muligheter senere på sommeren.

VIL ØKE - Vi satser på å ha større ferge i sambandet i den mest trafikkerte delen av sommersesongen, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo. Foto: Trond Thomassen, iTromsø

– Vedtaket gir oss og muligheten til å prøve å få inn annen større ferge i høysesongen i år, som kan bruke dagens fergekai. Det jobber vi med og håper å få til for den perioden av sommeren med størst trafikk, sier Prestbakmo.

Torghatten så på muligheten for å legge inn anbud med en større ferge, men fant ut at risikoen ble for stor på grunn av forholdene ved kaia i Botnhamn. Om de kan fremskaffe en større ferge som kan bruke kaia senere i sesongen, er for øyeblikket usikkert.

– Det er muligheter for det, men ikke noe som er avklart på nåværende tidspunkt. Det spørsmålet der er ganske ferskt for oss og vi må bruke litt tid på å se hva vi kan få til og presentere det overfor oppdragsgiver, sier Sundbakk.

VIl øke: – Vi satser på å ha større ferge i sambandet i den mest trafikkerte delen av sommersesongen, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo . Foto: Trond Thomassen Foto: Trond Tomassen