For noen dager siden var nybåten, en NabCat katamaran, på plass i havna i Finnfjord. Arbeidsbåten på 14,98 meter skal med sine 11,1 tonn inntrekkskrefter primært brukes til sleping.

– Denne båten gir seks arbeidsplasser ombord, og vil hovedsaklig brukes som støttefartøy til Salmar Nords avlusingslektere, opplyser driftssjef Espen Schmitz i NCS AS.

Båten er bygget av Moen Marin. NCS AS leier fartøyet gjennom utleieselskapet Moen Ship Management.

– Det er vår båt nummer ni, opplyser Schmitz.

Vanvittig ekspansjon

NCS AS ble stiftet i 2014 av Jack Jensen og Daniel Jensen. Forretningsideen om å drive med servicetjenester for havbruksnæringa har vist seg å være «gulle god».

– Vi har gått fra én båt og to-tre mann i arbeid i 2014 til ni båter og snart 50 mann i sving i dag, opplyser Schmitz.

I fjor bikket omsetninga 70 millioner kroner. Driftssjefen omtaler 2016 som et hektisk, men godt år.

– Og det ser ikke ut til at 2017 blir noe roligere, humrer han.

Navneforvirring

Nybåten har fått navnet MS Garm. For de som kjenner litt til NCS AS sine båter, kan navnet muligens høres kjent ut. Samtlige av bedriftens båter, foruten én, har nemlig fått navn som starter på g og består av fire bokstaver.

– Vi har Grim, Gard, Gere, Garm, Garp, Grid, Gyda, Gorm og Østavind.

– Da begynner dere vel å gå fri får navn i tilfelle det blir flere båter?

– Jeg tror det fortsatt er masse å gå på. Vi harfor eksempel ennå ikke brukt Gnom og Gulp, så det er plenty å ta av, ler Schmitz.

MS Garm er den andre NCS AS har fått levert så langt i år.

– Blir det flere?

– Ikke umiddelbart, men vi følger med på det som rører seg og arbeidsmengden er virkelig der.

Topp moderne fartøy

MS Garm har mannskapsfasiliteter beregnet for skift-bemanning og er fullt utrustet for å innfri nye krav til slep- og ankerhåndtering.

– Den er en av de best utrusta båtene for servicearbeid, og har siste skrik av dekksutstyr, sier fartøyssjef Kurt Robert Myklebust.

Dette er den sjette båten NCS AS får levert fra Moen Marin.

– Så dere er fornøyde med båtene?

– Ja, Moen Marin har funnet sin nisje og er proff på å spikre båter, mener Myklebust.

MS Garm på 14,98 meter og tusen hestkrefter omtales som en arbeidsmaskin. Foto: Privat
Alle båtene foruten én har fått navn som starter på G og som rommer fire bokstaver. Foto: Maria Holm Simonsen
Espen Schmitz (t.v.) og Kurt Robert Myklebust opplyser at de i NCS AS har nok å gjøre. Foto: Maria Holm Simonsen