Siden andre halvdel av januar er det gravemaskinene og lastebilene som har regjert på og rundt Lundhaugen. 100.000 kubikkmeter fjell skal nemlig bort før utbygginga av Sjømatparken og Lundhaugen borettslag kan ta til.

Men hvor mye er egentlig 100.000 kubikkmeter fjell? Trond Pettersen i TP Maskin er behjelpelig med å gi svaret, i hvert fall hvis man synes det er lettere å se for seg mengden når det gjelder lastebillass.

– Det er snakk om 8.000 lass, opplyser han.

Ikke så rent lite, med andre ord. Lassene fraktes til Lundneset, og skal benyttes i forbindelse med ei utfylling i havet.

Litt komplisert

Det er Econor som har totalentreprisen på utbyggingsprosjektet på Lundhaugen. TP Maskin er underleverandøren som tar seg av jobben med å fjerne fjellet som skal bort.

– Hvordan går det så langt?

– Det går for så vidt fint, men det som gjør jobben litt komplisert er å sprenge så sentrumsnært og tett på et annet bygg, sier Pettersen.

Han har tidligere vært involvert i prosjekter hvor atskillig større volum fjell skulle fjernes.

– Men det er en del mer ressurskrevende å utføre slikt arbeid her i sentrum enn for eksempel i Kaperdalen, poengterer han.

Fokus på sikkerhet

Pettersen understreker at fokuset på sikkerhet er svært stort.

– I forbindelse med sprenging har vi vakter i døråpningene i byggene rundt og i Storgata. Vi sjekker også alt av biler på parkeringsplassen. Dette for å hindre at det kommer myke trafikanter inn i det som er definert som risikoområder, forklarer Pettersen.

BYPARKEN Slik skal det ruvende bygget på Lundhaugen se ut når det står ferdig. Foto: AT Plan & Arkitektur AS

For selv om alt av nødvendige undersøkelser er gjort på forhånd, tas alle forholdsregler i tilfelle uhellet skulle være ute.

– Det kan være ting i fjellet vi ikke har kontroll på, og så kan det skje menneskelige feil i alt man holder på med. Vi har aldri hatt noen uhell, men tar likevel alle mulige forholdsregler i tilfellet det skulle skje noe, sier Pettersen.

Trafikkmessig har det også gått knirkefritt mens arbeidet på Lundhaugen har pågått. Ikke en eneste gang har man sett seg nødt til å stenge veier, foruten akkurat når sprenging foregår.

– Vi prøver å skyte salver på tidspunkter på dagen der trafikktrykket ikke er så stort, og stenger vi veien er det ikke mer enn rundt sju minutter per gang, sier Pettersen.

Slik så det ut før selve arbeidet startet. Foto: Maria Holm Simonsen