– Dette er brukermedvirkning i praksis, konstaterer virksomhetsleder for barneverntjenesten, Inger Slettum Olsen.

For der saksbehandlerne i barneverntjenesten tidligere dro ut på oppdrag utstyrt med penn og blokk, er det nettbrett som gjelder nå. Det gir mange fordeler.

– Nå kan vi skrive og fullføre saksdokumenter, sette avtaler og planlegge sammen med klientene mens vi er ute hos dem. Det vil bidra til at klientene kan ha mulighet til større innflytelse på det som blir skriftliggjort i møtet, sier Olsen.

Nettbrettbruken gir også en effektiviseringseffekt ettersom den setter en stopper for dobbeltarbeid. Dette fordi saksbehandlerne nå kun behøver å skrive saksdokumentet én gang. Barnevernarbeiderne har nemlig inntil nå vært nødt til først å gjøre sine notater på blokka mens de har vært ute på oppdrag, for så å skrive det samme på nytt i sitt datasystem da de kom til kontoret.

Et betydelig løft

Virksomhetsleder Olsen poengterer også at det ikke står på sikkerhet nå som barnevernet blir mobilt.

– Saksbehandlerne må identifisere seg hver gang de logger inn. Dette systemet er faktisk enda sikrere fordi vi nå slipper å drasse med oss notatblokkene når vi reiser rundt, poengterer Olsen.

18 nettbrett er kjøpt inn, og torsdag var samtlige saksbehandlere i Lenvik interkommunale barneverntjeneste samla på Finnsnes for å lære å bruke det nye arbeidsverktøyet.

– Er det en stor prosess for dere?

– Teknisk er det ikke en så veldig stor operasjon for oss. Visma, som leverer systemet, har gjort det veldig brukervennlig.

Overgangen til et mobilt barnevern koster rundt 200.00 kroner.

– Det er et stort, men godt økonomisk løft, understreker virksomhetslederen.

200 aktive klienter

For et par år siden opplevde tjenesten utfordringer med å overholde lovkrav i forhold til frister. Olsen opplever at det dårlige resultatet fra den gang i flere sammenhenger dras med videre, og skaper et inntrykk av at barneverntjenesten fortsatt lider av fristbrudd. Ståa er imidlertid en ganske annen i dag.

– I første kvartal av 2017 er vi nede på to prosent fristoversittelse, noe som er langt under landsgjennomsnittet. Det er bare unntaksvis at vi har fristbrudd, understreker hun.

Lenvik interkommunale barneverntjeneste har til enhver tid over 200 aktive klienter.

– Det er litt mer en landsgjennomsnittet, opplyser Olsen.

Barneverntjenesten er inne og bistår omlag 120 hjemmeboende barn og har i underkant av 50 barn under omsorg til enhver tid.

– I tillegg håndterer vi rundt 200 bekymringsmeldinger årlig, så vi har nok å henge fingrene i, sier Olsen, som roser sine ansatte for jobben de gjør.

Barneverntjenesten jobber også aktivt med forebyggende arbeid og tverrfaglig samarbeid.