Som ansatt ved UiT Harstad har Lundberg ofte behov for å reise mellom Harstad og Tromsø. Som oftest går det veldig greit. Men en og annen gang ryker det opp i uvær, noe som kan skape utfordringer for både hurtigbåtoperatør og reisende.

REAGERER Universitetslektor Helen Lundberg.

I et

leserinnlegg i Harstad Tidende

forteller hun om en tur med hurtigbåten 17. februar. Det blåste opp til storm slik at Lundbergs retur fra Tromsø til Harstad endte med vendereis etter avgang Finnsnes.

Det syntes Lundberg var fornuftig.

Urolig

Problemet var imidlertid at passasjerene selv måtte sørge for reisen videre. Og informasjoner om hva som ble gjort fra Troms fylkestrafikk med hensyn til å skaffe buss for båt, fikk passasjerene ikke, ifølge Lundberg. Hun skriver at det ble forsøkt å skaffe buss, men at ingen selskaper ville kjøre i uværet.

Helen Lundberg er kritisk til den manglende informasjonen, og at passasjerene blir overlatt til seg selv når uforutsette ting oppstår.

«Håndteringen fra Troms Fylkestrafikks side av situasjonen som oppstod under denne reisen, gjør meg urolig ettersom mange av pasasjerene er sårbare: Mindreårige som reiser alene; ungdomer med begrenset tilgang på ekstra penger; eldre mennesker som kommer rett fra sykehuset eller mennesker med ulike funksjonshemminger,» skriver hun i leser innlegget i Harstad Tidende.

Ikke billigere

Lundberg viser også til praksisen hos flyselskapene.

«Når vi flyr tar flyselskapet ansvar for passasjerene som har sjekket inn. Dersom et fly blir innstilt på grunn av værfoldene, eller må lande på en annen flyplass enn dit det skal, har flyselskapet et ansvar og en beredskap klar for passasjerene.»

«Det er ikke billigere å ta hurtigbåten enn å fly , så hvorfor har da Troms Fylkestrafikk mindre ansvar for passasjerene enn flyseskapene,» spør hun i debattinnlegget.

- Ingen garantier

Kommunikasjonsrådgiver i Troms fylkestrafikk, Silje Skog, utsteder ingen garantier for at passasjerene kommer til sine reisemål.

– Kanselleringer som følge av vær og føreforhold er sikkerhetsmessige vurderinger som utføres av våre operatører, enten det er på buss, båt eller ferge. Operatøren er suveren i den sikkerhetsmessige vurderinger og Troms fylkestrafikk stiller seg bak den, sier hun.

– Vi forsøker så langt som det er mulig å legge til rette for alternativ transport, men det lar seg ikke alltid gjøre. I tilfeller hvor båten blir kansellert, er vi avhengig av at det finnes ledige busser og sjåfører til å ta den lange turen mellom Tromsø og Harstad, samt at vær og føreforhold tillater dette.

17. februar var det utstedt et OBS-varsel, og været forverret seg kraftig ut over kvelden. Ifølge Skog ble det vurdert som ikke forsvarlig å sette opp buss.

– Dette opplyste vi om i våre kanaler, sier hun.

– Det er ingen garanti for de reisende at de skal komme seg frem til destinasjon når reisen kanselleres på grunn av forhold som vi ikke rår over, slik som været.

Begrenset ansvar

Troms fylkestrafikk forholder seg til nasjonale bransjenormer og regler som er fastsatt for kollektivtrafikken - også når det gjelder spesielle grupper reisende, som barn og folk som kommer fra sykehuset.

– Vårt ansvar er i slike tilfeller begrenset ovenfor de reisende, men vi forsøker å bistå så godt vi kan, sier hun.

Å sammenligne fylkeskommunale buss- og båtruter med flytrafikken er ikke noe tema.

– Vi tar vårt ansvar i henhold til det vi er pålagt. De reisende bør være klar over at vårt ansvar er begrenset i tilfeller som gjelder ekstreme værsituasjoner. Blant annet er det ikke automatikk i at man får dekket hotell, flybilletter eller andre følgeskader som påløper ved at en båt blir kansellert, sier Skog.

Kan ta tid

Manglende informasjoner til reisende som må forlate hurtigbåten med uforrettet sak er noe Troms Fylkestrafikk tar ad notam.

– Når det gjelder informasjon ønsker vi å bidra så godt vi kan for å hjelpe våre reisende. Vi ser at det i enkelte tilfeller kan ta noe tid før vi får avklaringer, slik som når vi forsøker å skaffe til veie buss for båt. Dette kan for enkelte oppleves som om informasjonen kommer seint, men vi opplyser om mulige alternativer eller kanselleringer så snart avklaringer foreligger, sier Silje Skog.

– Troms fylkestrafikk tar med seg de tilbakemeldingene vi har fått, og vil bruke dette aktivt i å forbedre vårt informasjonsarbeid, avslutter hun.