– Det er ingen vilje til satsing til tross for veldokumentert behov. Vi er ufattelig skuffet etter å ha jobbet med dette i 16 år, sier Åshild Kjelsnes, leder i Nasjonal rassikringsgruppe, til i Tromsø.

Etablert for 16 år siden

Torsdag deltok hun på Nasjonal rassikringskonferanse, den åttende i rekken, hvor statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet kom med en lekkasje i forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029.

– Som alltid er det en liten lekkasje på lur. Regjeringen har satt av 24 milliarder kroner til rassikring, 12 milliarder til riksveier og 12 milliarder til fylkesveier, sier Karlsen.

For 16 år siden var Åshild Kjelsnes også i Tromsø, da den første rassikringskonferansen fant sted og rassikringsgruppa ble etablert. De hadde sett for seg helt andre summer for rassikring de neste årene.

– Vårt hovedkrav er at alle offentlige veier skal være sikret mot ras innen 2030. Det er et skredsikringsbehov på 47 milliarder kroner samlet sett for riks- og fylkesveiene. Det er tallet vi ønsker skal lyse når NTP legges fram, sier hun.

Historisk satsing

Med statssekretærens milliardlekkasje mener Kjelsnes de må vente enda flere årtier før målet er nådd.

– Vi hadde håpet på så nær opp til 47 milliarder kroner som mulig. Med dette tempoet vil vi passere 2050 før målet er nådd.

Statssekretæren mener regjeringen har strukket seg langt, og at det er etterslep som må dekkes opp.

– Det er mange områder hvor behovet for penger er stort. Satsingen på 24 milliarder kroner er historisk, hvor vi sidestiller riks- og fylkesveiene og gir like mye til hver av dem. Tidligere har fylkesveiene fått mindre. Dette er en gladnyhet til fylkesveiene, sier Tom Cato Karlsen, til iTromsø.

– Dette er en dobling siden 2012, legger fylkestingsrepresentant Ole M. Johansen (Frp) til.

Stort behov

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), mener regjeringens håndslag til rassikring monner et stykke på vei.

– Det er bra at vi vår en 50/50-prosents fordeling mellom riks- og fylkesveiene. Det vil bety at Troms får 100 millioner kroner i året til fylkesveinettet, eller 1,2 milliarder over 12 år, sier Prestbakmo.

Det er likevel et godt stykke opp til behovet på 5,4 milliarder kroner.

– Vi vil komme ganske langt, innenfor det som er minimumsbehovet. Når NTP er vedtatt må vi se hvilke veistrekninger som får penger og tiltak som skal iverksettes.

I Troms er behovet for rassikring på 5,4 milliarder kroner, men fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) er fornøyd med at regjeringen gir mer til fylkesveiene. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø
Statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet mener 24 milliarder kroner til rassikring er historisk. Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø)
Torsdag ble Nasjonal rassikringskonferanse arrangert i Tromsø, 16 år etter at den første konferansen ble arrangert her og Nasjonal rassikringsgruppe etablert. Foto: Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø