Fylkesrådet bestemte tirsdag seg for å gi kontrakten for drift av Tromsø-Skjervøy til Norled AS. Boreal Sjø, som har ruta nå, var den andre tilbyderen.

– Det er stort sett samme nivået som den forrige kontrakten, når man tar høyde for pris- og kostnadsutvikling, sa fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) til Framtid i Nord tirsdag.

Samlet anbud

Kontraktsperiode er fra 1. mai 2018 til 30. april 2020. Norled skal trafikkere de to rutene med hurtigbåten MS Brage – med plass til 147 passasjerer.

– Vi er stolt og glad over at vi kan etablere virksomhet innenfor hurtigbåter i Nord-Norge, som vi anser som framtidens landsdel, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

Første gang i Troms

Regiondirektør Bjørn Egil Søndenå i Norled sier at det er første gang selskapet etablerer hurtigbåtruter så langt nord.

– Vi har ikke vært lenger nord enn Ålesund med faste oppdrag i hurtigbåttrafikken. Så det blir nytt for oss, sier Søndenå.

Norled har riktignok fergesambandene over Lyngen og Ullsfjord – men med Bjørklids Ferjerederi som underleverandør.

Regionsjef Søndenå bedyrer at passasjerene ikke kommer til å merke store forskjeller når de overtar fra mai 2018.

– Hurtigbåtene våre fungerer like godt enten de går i Rogaland eller i Troms. Det er stort sett de samme båtene som trafikkerer alle hurtigbåtrutene uansett, så det blir ikke store endringer for passasjerene, sier Søndenå.

Litt tilpasninger

MS Brage, som skal trafikkere Tromsø – Skjervøy, ligger for tiden på Stord.

– Den skal gå en turistsesong i Hardanger i sommer, og så er den klar for Troms. Den eneste justeringen som må gjøres er gangveisystemet. Forskjellen på flo og fjære er større i Troms enn her på Vestlandet, så der må vi gjøre tilpasninger, sier Søndenå.

– Hadde lavere pris

Boreal Sjø har ruta Tromsø – Skjervøy i dag, men må gi den fra seg i 2018.

– Vi har registrert at vi ikke nådde fram i denne korte kontrakten og at en annen tilbyder denne gangen hadde en lavere pris, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal Norge AS.

Han sier at de på hurtigbåten i dag har lovfestet rett til å jobbe videre i sambandet.

– Men det er selvfølgelig kjedelig å risikere å miste så mange dyktige medarbeidere, sier konsernlederen.

Han vil avvente kriteriene for neste anbudsrunde før han sier noe om Boreal er aktuell til å legge inn anbud på den sammenslåtte kontrakten Tromsø–Skjervøy, Tromsø–Lysnes og Tromsø–Harstad.