[RETT PÅ SAK]

– Hva er Senter for læring og integrering, Mette Lorentsen?

– Det er en kommunal virksomhet som ivaretar kvalifisering til arbeid i Norge eller videre utdanning for innvandrergrupper.

– Hvordan gjør dere det?

– Senter for læring og integrering består av Flyktningtjenesten og EM Flyktning som bistår voksne og ungdommer som har fått opphold og blir bosatt i Lenvik. SLI driver også kafé Okazo i Kunnskapsparken, og det er vår språkpraksis-bedrift. Videre har vi et servicekontor som betjener de andre avdelingene og som utplasserer deltakerne våre i ulike bedrifter lokalt slik at de lærer norsk også gjennom å delta i arbeidslivet. I tillegg har vi voksenopplæring som gir norskopplæring og grunnskole for voksne.

– Hva slags grunnskole?

– Vi tilbyr en grunnskoleopplæring for voksne som har de samme målene som vi har i vår grunnskole fra 1. til 10. klasse. Men her gir vi opplæring i fem fag, norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag og naturfag.

– Har dere ingen geografiundervisning?

– Den inngår i samfunnsfag. Samfunnsfag er tredelt, det består av historie, geografi og samfunnskunnskap.

– Og hva inngår i samfunnskunnskap?

– Der lærer de om demokrati, rettssystemet, maktfordelingen, likestilling og arbeidslivet, i det hele det meste om det norske samfunnet. Det er mye som kan komme med der. Vi kjører også samfunnskunnskapskurs som er obligatoriske for de som deltar i introduksjonsprogrammet.

– Så der lærer de hvordan ting fungerer i det landet de er kommet til?

– Det er hensikten. Når det er sagt, så er det ikke alle som trenger grunnopplæring. Vi har alle kategorier, fra analfabeter som ikke kan skrive sitt eget morsmål til folk med høyere utdannelse som bare trenger å lære norsk.

– Hvor mange timer norskopplæring får de?

– Det varierer hvilken gruppe vi snakker om. Hovedgruppen vår er de som kommer utenfra EU eller EØS området. De kan ha fått opphold i Norge på bakgrunn av asylsøknad eller familiegjenforening. Og da er de forpliktet til å delta på minimum 600 timer norskopplæring. De som deltar på det introduksjonsprogrammet får betalt for det. Det vil si at de aller fleste deltar i et program som skal vare i to år og som skal sette dem i stand til å delta i norsk samfunnsliv eller bli studenter. Derfor er disse norsktimene behovsprøvd. Man kan få inntil 3.400 timer.

– Hvorfor blir de betalt?

– For dem er ikke dette å regne bare som en skole, men som et arbeid. Det vil si at de også går her på dager hvor vanlige skoleelever har fri.

– Har dere flere grupper?

– Vi har introduksjonsdeltakerne og så har vi asylsøkere og enslige mindreårige som er bosatt i Lenvik. I tillegg har vi arbeidsinnvandrere.

– Hvor mange elever har dere?

– Omkring 260, fordelt på 16 klasser. Men det som er viktig å ta med er at dette ikke er en vanlig skole, med første og andre trinn. Det vi tilbyr er en individuell tilpasset læringsplan og det vil derfor variere hvor lenge folk er innom her som elever.

– Du liker å reise?

– Ja, det gjør jeg. Jeg har vært så utrolig heldig at jeg gjennom jobben har fått lov til å besøke så ulike land som Armenia, Island og Syria.

– Når var du i Syria?

– Det var i 2008, noen år før krigen brøt ut. Da så vi et spennende og vakkert land, rikt på kultur og historie, og med en hyggelig befolkning.

– Var du i Damaskus?

– Ja, og da var vi selvfølgelig i Omayyad moskeen og i Nasjonal historisk museum. Der var det utrolig mye interessant å se med tanke på hva de hadde utvikla for flere tusen år siden. For eksempel kileskrift.

– Hva med Armenia?

– I Armenia bodde vi i hovedstaden Jerevan. Der møtte vi også et fantastisk folkeslag. Og så var vi så heldige å få oppleve den kulturen og historien de har. Armenia er jo et land du vanligvis ikke drar til på ferie. Årsaken til at vi dro var å besøke flyktningleirene og skolene. De har jo hatt en konflikt gående med Aserbajdsjan.

– Hvor kommer elevene dine fra?

– Nå kommer de fra Eritrea, Syria, Somalia og Afghanistan.

– Hvordan tar syrerne det når du kan fortelle at du har besøkt deres hjemland?

– Overrasket og litt stolt. Stolt over at vi ville besøke landet deres. Og det har vært til stor hjelp i mitt arbeid.

– Hvor lenge har du jobba her?

– Jeg har jobba her i ni år som fagleder. Jeg hadde ansvaret for grunnskoleopplegget for de voksne og de enslige mindreårige. Nå er jeg tilsatt som virksomhetsleder. Det betyr at jeg har det øverste ansvaret for både det faglige, det økonomiske og de personellmessige forholdene.

– Hvem er du?

– Jeg er født i Oslo og vokste opp på Finnsnes. Etter grunnskolen ble det videregående i Finnfjordbotn og så læreskole i Tromsø. Jobba som lærer på Silsand ungdomsskole til jeg ble ansatt her.

– Hobbyer?

– Friluftsliv, turer, familie og venner, og så liker jeg å lese.