– Butikken har hatt en eventyrlig start på året. Våre kunder, som også er våre medeiere, setter åpenbart pris på et bredt utvalg av varer. Kundene strømmer på til Extra i Myra Senter og det er utrolig moro å oppleve. Nå gleder vi oss til å levere videre gjennom året, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra i en pressemelding.

Butikken har hatt en omsetningsøkning på nesten 30 prosent i årets første uker sammenlignet med i fjor. Antallet kunder har økt med 12 prosent.

Økning hos de andre også

Regionsjef Rune Ole Nilsen i Norsk butikkdrift tror veksten hovedsaklig skyldes Extra-kjedens pris- og konkurransestrategi.

– Vi har et hyggelig prisnivå sammenlignet med våre konkurrenter, både de blå og de grønne, sier Nilsen, som med det viser til lavpriskonkurrentene Kiwi og Rema 1000.

Regionsjefen viser til at at Extra var prisvinner flest ganger i 2016.

– Vi har hatt et generelt godt medietrykk. Litt av det kan nok skyldes turbulensen rundt Rema 1000 sin bestevennstrategi, sier Nilsen til Folkebladet.

I desember lukket Bunnpris i Refa senter dørene. Dette i forbindelse med at det skal bygges opp en Eurospar-butikk.

– Kan økninga dere har opplevd skyldes det at Finnsnes har hatt en mindre butikk i sving siden nyttår?

– Det kan nok være at det har vært en medvirkende årsak, men normalt sett når det blir en butikk mindre et sted sprer kundene og omsetninga seg til alle de andre butikkene. Ser vi på den andre Extra-butikken på Finnsnes, samt butikken på Silsand, så opplever vi veldig god økning her også, sier Nilsen.

Frykter ikke ny butikk

Etter planen skal Eurospar åpne på Finnsnes i begynnelsen av mars. Dagligvare Gruppen Tromsø AS, som skal drive butikken, har på forhånd lovet en svær og topp moderne butikk. Nilsen frykter ikke konkurransen fra nykommeren.

– De har kraftige lokkepriser, men er ikke i nærheten av det lavprisnivået Extra kjører. De har sin måte å drive på, og så får vi fokusere på det vi kan, understreker regionsjefen.

Opplever ingen nedgang

Når Rema 1000-kjøpmann Bjørn Åge Bergland på Finnsnes får høre om veksten til Extra, peker han nettopp på det at Bunnpris har ligget nede i to måneder.

– Jeg vil tro det har ført til en del ekstra til de to nærmeste Extra-butikkene. Når det gjelder oss så er vi omsetningsmessig stort sett på samme nivå som det var i fjor på denne tida, sier Bergland.

«Brakklegginga» av Bunnpris har ikke gitt Rema 1000 noen stor omsetningsvekst. Det hadde heller ikke Bergland regnet med.

– Det skal uansett en del til for at vi skal få den samme prosentvise veksten som dem, sier kjøpmannen, som poengterer at Rema 1000 på Finnsnes omsetter for hundre millioner kroner i året.

Foruten ei uke i midten av januar, har ikke Rema 1000-butikken opplevd noen nedgang i forbindelse med støyen rundt bestevenn-strategien.