Johansen har leddgikt og er født med muskeldystrofi, en tilstand hvor muskelvevet skrumper inn på grunn av at muskelcellene blir mindre. Men sykdommene har aldri vært til hinder for interessen og ellers i hverdagen. Helt siden småbarnstiden i sandkassen, har bilinteressen tatt et fast og godt grep.

Flere størrelser

– Etter det jeg har forstått kan jeg sitte på det som er Norges nest største colabilsamling, forteller Johansen til Folkebladet.

Det var bare tilfeldigheter som førte til at han begynte å samle på colabiler.

– Jeg kjøpte noen par, tilslutt så fikk jeg en del. Derifra begynte jeg bare å samle på de. Jeg har fokusert på de i størrelsen 1:64, men har også 1:43. Nå har jeg fått 286 stykker, både gamle, nyere, sjelden, billige og dyre, sier Johansen.

Samlingen har han oppnådd blant annet med å være i kontakt med andre i miljøet.

–Jeg har kjøpt flere av bilene til han som har Norges største samling, Oddvar Walle Jensen, da han valgte å selge bort noe. Han har kanskje 7-8.00 stykker og

noen av de er ganske stor i størrelsen, sier Johansen.

Cola i utlandet

Like ved kjøkkenbenken er et akvarium fylt med ulike kjøretøy. Det er bare et av tingene i huset, som viser bil og motorinteressen til Johansen. Men colabil-markedet i Norge er ikke noe å skryte av.

– Det er ikke så stort. Jeg bestiller mye fra utlandet. De som er dyrest er de som appellerer til andre samlere også, som sportsrelaterte biler for eksempel fra de olympiske leker. De er også mer sjeldne. De koster ikke akkurat to dollar stykket, sier Johansen.

– Hva er det meste du har betalt for en bil?

– Det nærmer seg 500 kroner. Det er mye for en så liten bil. Noen sier det er helt sykt, men det er alt etter øyet som ser, svarer Johansen.

Besøk

Det er flere som har vært på besøk for å se på samlingen, men Johansen har en viktig regel som alle må følge.

– Man kan bare se, ikke røre. Derfor har jeg de fleste bilene i et glasskap, sier han.

Han håper å kunne utvide for å sette alle bilene samlet på den ene veggen i gangen.

– Jeg ønsker jo etterhvert å få de opp på veggen, men slike hyller er ikke lett å komme over. Etterhvert vil jeg også få ordnet lys slik at de kommer til sin rett, sier Johansen.

Lokal historie

På sommeren har Johnsen mye mer besøk enn ellers. Mye skylder en gammel bensom står på utsiden av huset, på innfartsveien til Skaland sentrum.

– Da stopper turister og vil ta bilde av den. Jeg og en kompis fant den nesten nedgravd ved det gamle graphite verket. Etter at jeg fikk den av eieren, tok jeg innmaten fra hverandre og fikset den. Metallkroppen fikk jeg laget ny hos et verksted på Finnsnes. Så kontaktet jeg Shell Norge, og fikk de originale fargekodene, slik at det ble riktig. Pumpen var i bruk der oppe siden krigen, men den ble først tatt i bruk i 1928, forteller han.

Miljø

–Hvordan er samlermiljøet både på colabiler i Norge?

– Det er lite og folk holder som regel på for seg selv. De er noen særinger de samlerne, har jeg hørt, ler Johansen.

Akvarium: Johansen har fylt akvariet sitt med biler.
Interesse: Karl-OlavJohansen har leddgikt og er født med muskeldystrofi. Sykdommene har aldri vært til hinder for interessen eller ellers i hverdagen. Foto: Carina Hansen
SJELDEN: Her er en av de mer sjeldne bilene som Johansen har i sin samling. Foto: Carina Hansen
Pumpe: På sommeren tas den resturerte pumpen frem og blir satt langs veien til alles beskuelse. Foto: Privat Foto: Karl-Olav Johansen