Selv om den store økningen i kollektivtrafikken i Troms i fjor hovedsaklig tilskrives bussreisende i Tromsø, var det også en god økning i antall reisende i Midt-Troms. Totalt reiste 287.214 passasjerer med hurtigbåter i Troms i 2016. Av disse reiste hele 206.040 med hovedruta mellom Harstad og Tromsø, med stopp på Finnsnes. Ruta hadde en økning på 3,3 prosent fra 2015. Det skal været ha mye av æren for, selv om økt turisme også har hjulpet til.

– Linje 2 er den hurtigbåtruta som frakter flest passasjerer på landsbasis og halvparten av dem skal enten til eller fra Finnsnes. Vi ser at 2016 har vært et år som har vært preget av veldig stabile værforhold. Det gjør at vi har hatt veldig få kanselleringer og en regularitet på opp mot nesten 99 prosent. Vi ser også at det er et økt tilfang turister. Det er flere som får øynene opp for at hurtigbåttilbudet er en god turistattraksjon, forteller Silje Skog, kommunikasjonsrådgiver i Troms Fylkestrafikk.

Turistferge

Sommersambandet mellom Gryllefjord og Andenes hadde i fjor en økning i personbilenheter (PBE) på 18,9 prosent, mens salget av enkeltbilletter gikk litt ned med 0,2 prosent.

Fergeforbindelsen mellom Botnhamn og Brensholmen er i disse dager ute på anbud der det ønskes en økning i kapasiteten på PBE. Troms Fylkestrafikk håper å få på plass kontrakten i løpet av februar. Malangsforbindelsen opplevde i fjor en økning på 2.188 PBE og 1.306 flere reisende. Hovedgrunnen til økningen er turistnæringa.

– Vi ser det har vært en del økt turisme og at det er flere som er kjent med det tilbudet sommersambandet gir. Visit Senja har også vært veldig flinke med å bekjentgjøre tilbudet, sånn at turistene enkelt og greit kan komme seg fra Midt-Troms til Tromsø og tilbake, forteller Skog.

Busstrafikk

Også bussbruken på Senja og i Midt-Troms opplevde vekst i fjor. På Senja har økningen vært 1,4 prosent og i Midt-Troms 1,9 prosent. Totalt sett har det vært en stor økning i antall reisende med buss i fylket. På regionruta som knytter sammen de tre nordligste fylkene har oppgangen også fortsatt utover nyåret.

– Turistnæringa har jo tatt av i Troms og allerede nå i 2017 ser vi at det har skjedd noe, blant annet på regionruta. Det kan se ut som turistene som kommer fra Asia i større grad selv gjør seg kjent med kollektivtilbudet og bruker det. Før januar var over var det tusen flere reisende på denne ruta sammenliknet med fjoråret, forteller Skog.

Grønne turister

Reiselivssjef Line Miriam Sandberg i Visit Senja, tror flere turister bevisst velger offentlig transport når de er på ferie i regionen.

– Jeg tror absolutt at vi har flere grønne turister i dag enn før. Grønt reiseliv har kanskje blitt en sånn ”hipp” greie. Det å kunne bevege seg rundt i landet ved bruk av offentlig transport har for mange blitt en del av den gode samvittigheten når de reiser. Aktivitetsturisten, som ønsker å gå i fjellet, fiske og være i naturen med stillheten og roen, er også veldig opptatt av å kunne bruke kollektivtrafikk som et bidrag til den grønne bevegelsen, sier Sandberg.

– Har alt å si

Mens Silje Skog mener Visit Senja har vært flinke til å gjøre turistene kjent med kollektivtilbudet, kommer reiselivssjefen med skryt av Troms Fylkestrafikk.

– De har laget en app og har blitt bedre med ruteopplysninger på nett. Det gjør det lettere for oss som reiselivs- og turistinformasjon å vise gjesten hvor og når det går buss og båt. Jo flinkere man er til å opplyse, jo mer tilgjengelig gjør man den offentlig transporten, og tilgjengelig har alt å si, sier Sandberg.

TuristBUSS: Mange av bussrutene i Senja-området er tilknyttet skoleskyss. Reiselivssjef Line Miriam Sandberg ønsker et grønt trafikktilbud for turistene også utenom skolerutene. Foto: Maria Holm Simonsen Foto: Maria Holm Simonsen