Fra nyttår trådte den nye nasjonale parkeringsforskriften i stand, og førte med det med seg en rekke endringer innen parkeringssegmentet. Én endring er at forskriften ikke lenger hjemler betalingsfritak for parkering av el-biler. Dermed er det opp til hver enkelt kommune eller eier å avgjøre om et slikt fritak skal videreføres eller ikke.

Kan virke forvirrende

Fagleder for trafikkontoret i Lenvik, May Heidi Øfstbø, har utredet saken på vegne av rådmannen. Hennes anbefaling er at fritaket ikke videreføres.

– Et av formålene med den nye forskriften, er at parkeringsvirksomhet utøves med god kvalitet og mest mulig likt, uavhengig hvem som er tilbyder. Dersom kommunen velger å ha gratis parkering for el-bil på sine områder, mens private ikke har det, kan dette virke forvirrende for bilisten, poengterer Øfstbø i saksframlegget til formannskapet.

Medfører kostnader

– Det må anses som rimelig at eiere av biler med ladebehov må være med å betale for slike utgifter. På den annen side kan et fortsatt fritak videreføres som et virkemiddel i arbeidet med å nå et mål om flere el-biler i kommunen, påpeker Øfstbø.

Todelt

Til tross for sin anbefaling om ikke å videreføre fritaket, legger hun frem en todelt innstilling til formannskapet.

Gratis parkering er en av fordelene el-bileiere har hatt. Dette for å stimulere til kjøp av mer miljøvennlige kjøretøy. Nordland elbilforening har i brevsform henvendt seg til kommunene i Nord-Norge og påpekt at slike stimuli fortsatt er viktig.

– Norsk elbilforening vil understreke at det fortsatt er behov for en bred pakke av fordeler for elbiler, herunder gratis parkering. Fordelene er fortsatt svært viktig for de som vurderer å bytte til elbil, ikke først og fremst for de som allerede har byttet.