Drivstoffprisene på Finnsnes ligger stadig en til to kroner over prisene i Tromsø, om man trekker fra drivstofftillegget i Ishavsbyen. Knut Hansen, pressetalsmann i Circle K Norge AS, har tidligere sagt til Folkebladet av forskjellen skyldes at prisene dikteres av konkurransen mellom bensinstasjonene lokalt. Konkurransetilsynet mener at konkurransen i drivstoffmarkedet er sterkt begrenset.

Begrenset konkurranse

Bensinstasjonene i Finnsnes sentrum har ofte samme pris på drivstoff, noe Hansen har forklart med at stasjonene ligger veldig nært og følger med på hverandre. Dette mener Konkurransetilsynet er en av grunnene til at konkurransen i markedet blir svekket.

– Vi mener at konkurransen i drivstoffmarkedet ikke er god, men vesentlig begrenset. Blant annet på grunn av denne stilletiende koordineringen som vi mener eksisterer i markedet, forteller Sigurd Birkeland, seniorrådgiver i Konkurransetilsynet.

ETTERTRAKTET Flere har lagt tankingen til Bunker Oil sin dieselstasjon i Finnsnes Industripark etter at Folkebladet sammenliknet prisen med stasjonene i sentrum.

Likevel skjønner seniorrådgiveren at det kan lønne for stasjonene å legge seg på samme prisnivå, i stedet for å kaste seg inn i en priskrig.

– Der det er sterk konkurranse og stasjonene ser hvilke priser de andre tar, vil en stasjon som setter ned prisen bli svart med en gang. Da vil det ikke lønne seg å gå ned i pris. Sånn sett kan man forstå at prisene lokalt blir like og potensielt høye, sier Birkeland.

Ingenting ulovlig

At bensinstasjonene i Tromsø kan ligge på samme eller lavere prisnivå enn de på Finnsnes tror Birkeland kan ha flere grunner.

– I Tromsø kan det hende det er flere kjeder til stede, eller at stasjonene merker litt trykk fra stasjonene utenfor kommunen som ikke har det samme drivstofftillegget, sier han.

Konkurransetilsynet får ofte telefoner fra folk som forteller om stasjoner som har de samme drivstoffprisene. Det er ulovlig dersom stasjonene avtaler pris seg i mellom. Å se på prisene til stasjonene rundt seg og sette egne priser ut i fra det er derimot helt lovlig.

– Særlig i den siste saken vi hadde hentet vi inn mange interne dokumenter fra bensinstasjonkjedene, gikk gjennom strategiene deres, prisene til en hver tid og intern kommunikasjon om prisen. Fra alle de tingene er det ingenting som sier oss at det er noe ulovlig som foregår, forteller Birkeland.

– Kan skape uro

Noe av det Konkurransetilsynet også mener begrenser konkurransen i drivstoffmarkedet i Norge er det få antallet bensinstasjonkjeder.

– Vi prøver å opplyse konsumentene med å si at det er viktig å fylle når det er billigst og gå til den stasjonen som er billigst, så stasjonene opplever at det lønner seg å være billigst, avslutter han.