FINNFJORDBOTN: Senja Videregående skole (vgs) har et matteprosjekt sammen med grunnskolene i Lenvik og skolene på Senja, for å heve lærerenes kompetanse i faget. Målet er å gjøre overgangen fra grunnskolen til den videregående skolen enklere.

– Det er i denne overgangen vi ofte får problemer. Dette var vår føste-målsetning ned prosjektet. Videre ønsket vi også å høste av erfaringer og kunnskap fra hverandre, sier Hanne Berg Borhaug, mattelærer og leder i matematikkseksjonen ved Senja vgs.

Gøy å lære

I følge tall fra Utdanningsdirektoratet, sliter norske grunnskoleelever med matematikkkunskapene. Det er en av årsakene til prosjektets opprinnelse.

– Mange elever har strevd med mattematikken, men erfaringen vår tilsier at matte er noe de fleste synes er gøy, når de får det til. Det handler om å føle mestring og klarer man det så er det gøy. Vi må prøve å gjøre noe der vi kan påvirke, sier Berg Borhaug.

Digital kompetanse

Nå er det et krav i grunnskolen å kunne få en digital kompetanse i matematikk. Dette innebærer blant annet å kunne tegne grafer og konstruere trekanter.

– Vi har hatt to møter så langt, og på begge møtene har vi jobbet med Geogebra, et program som vi og grunnskolen bruker. Det er ikke så enkelt å lære ting på egenhånd, så å bruke denne tiden på kurs og det å kunne lære av hverandres erfaringer har vist seg å være veldig bra. Å lære å bruke dette i undervisning, gjør det lettere for elever å lære, i stedet for å for eksempel tegne en trekant på en krittavle, sier Berg Borhaug.

Fremtiden

Hvor lenge matteprosjektet får bestå kommer an på hvor lenge de får midler av kommunen til å fortsette.

– Jeg og Nina Nylund på pedagogisk senter jobber mye med prosjektet. Vi er begge lærere på siden. Hun har en 50 prosentstilling som resursslærer hvor dette faller inn i, og det er noen uklarheter hvor lenge den varer. I tillegg holder vi på så lenge vi får midler til å drive prosjektet videre. En ting hva vi jobber med, men snakker også sammen og hører med hverandre. Mulighet å treffes på tvers av skolene, det er viktig, sier Berg Borhaug.

Hjelp hjemme

For å forbedre mattekarakterene oppfordrer også Berg Borhaug foreldrene til å snakke varmt om faget hjemme.

– Vi prøver å gjøre det vi kan fra lærerenes side, men vi ønsker også at foreldrene snakker positivt om faget hjemme. En trenger ikke å ha en sterk faglig kunnskap, men å snakke positivt om matte hjemme, hjelper oss og det hjelper på elevens motivasjon til å lære, avslutter Berg Borhaug.