FINNSNES: Det viser en fersk rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB). De har på oppdrag fra kunnskapsdepartementet undersøkt hvor mye den enkelte skole bidrar til det elevene lærer, når man tar hensyn til elevenes familiebakgrunn og tidligere skoleresultater.

Stort skille

Det nasjonale snittet ligger på 3,4 på en skala fra 0 til 6. Ett års læring tilsvarer omtrent 0,4 poeng, og for de beste og dårligste skolene skiller det mer enn det.

– Vi kan ikke akseptere at noen skoler gir elevene over ett skoleår mindre læring enn andre. Alle elever skal ha de samme mulighetene til å lykkes, uavhengig av hvilken skole de begynner på, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Topp og bunn

I Troms ligger 34 prosent av skolene under det nasjonale snittet for skolebidrag fra 1. til 4. klasse. Finnsnes Barneskole har en score på 3,1 på småskoletrinnet. Det samme har Rossfjord skole. Skolene i Salangen og Lavangen, samt Sørreisa Sentralskole ligger på 3,0 poeng.

For skolene i Midt-Troms som Folkebladet har funnet i statistikken er det Setermoen skole som kommer dårligst ut på småskoletrinnet, med en poengsum på 2.9. Olsborg skole i Målselv troner øverst med 3,5 poeng, foran Silsand barneskole med 3,2. Resultatene er basert på skoleåret 2014/2015.

På mellomtrinnet fra 5. til 7. klasse ligger kun ni prosent av skolene i Troms under landsgjennomsnittet. For 8. til 10. trinn ligger 23 prosent av skolene i Troms under snittet.

Målrettet innsats

Til våren skal regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om norsk skole.

– Skoleledere og lokalpolitikere bør bruke resultatene til å utvikle sine skoler. For eksempel kan det være grunnlag for en mer målrettet innsats mot skoler og kommuner med svake resultater, sier Røe Isaksen.

Elevenes familiebakgrunn er basert på flere faktorer som foreldrenes utdanningsnivå, familiens inntekt og elevenes innvandringsbakgrunn, som ifølge SSB har en betydning for skolenes resultater. For 5. og 8. trinn måles resultatene fra nasjonale prøver, mens eksamenresultatene danner grunnlaget for 10. trinn. For 1. til 4. trinn bør resultatene tolkes litt mer forsiktig, fordi forskerne ikke har tidligere skoleresultater å sammenlikne med.