FINNFJORDBOTN: Det er flere grunner til at gangfeltene vil bli fjernet.

– For det første legger disse gangfeltene i dag opp til at fotgjengere krysser en veg der fartsgrensen og andelen tunge kjøretøy gir en høyere risiko og alvorligere skade hvis ulykken er ute. I tillegg erfarer Vegvesenet ofte at bilister ikke respekterer vikeplikten overfor gående utenfor tettbygde strøk, det har også befaringer i Finnfjordbotn bekreftet, skriver Vegvesenet på sine nettsider.

Uoversiktlig kryss

Med bedre belysning i undergangen ønsker Vegvesenet å lede de myke trafikantene under veien.

– Vi har satt inn ekstra belysning på vegne av Troms Fylkeskommune og midler vi har i budsjettet. Det er ikke de store kostnadene, men et tiltak vi håper har stor effekt, for å få fremhevet undergangen som et mer naturlig valg. Det har vært en dyster korridor der nede så håper at belysningen vil gjøre det litt triveligere å velge den veien, forteller Gunn Bodil Strømseng i Statens vegvesen.

En annen effekt av god belysning i undergangen vil være at gang- og sykkelveien blir det naturlige valget for skoleelever og andre. Krysset ved Senja Videregående er ifølge Vegvesenet uoversiktlig og trafikkeres av mange ferske sjåfører.

– Det er skummelt og vi vil fjerne et element som kan bidra til at det blir litt ekstra uoversiktlig i trafikkbildet der, sier Strømseng.

Til våren

Selv om Vegvesenet nå går ut og oppfordrer folk til å bruke undergangen, vil ikke gangfeltene kunne bli fjernet før til våren.

– Det er vintersesong nå, og det er veioppmerkinga som regulerer vikeplikten for gående, og den får vi ikke fjernet nå når det er vinterføre. Vi vurderte om vi skulle avvente til det ble bart på bakken og vi fikk fjernet det fysisk før vi gikk ut med det, men for oss er det viktig å fortelle at det ikke er noen unnskyldning nå for ikke å bruke undergangen, forteller Strømseng.

Ifølge Statens vegvesen blir dette fotgjengerfeltet over fylkesveg 855 i Finnfjordbotn lite brukt. Det gjør at bilister ikke er oppmerksomme på fotgjengere som krysser veien på stedet. Foto: Geir Bakkevoll/Statens vegvesen