SJØVEGAN: Tirsdag ettermiddag tikket en melding fra Skatteetaten inn på e-posten til Harald Hellum. I denne stod det at informasjon om tvangsmulkt for Hellums eiendom var tilgjengelig i Altinn.

Skvatt til

Det fikk Hellum, som har adresse på Finnsnes men bor på Sjøvegan, til å skvette til.

– Jeg ble nervøs og følte meg som en kjeltring – jeg lurte på hva jeg hadde gjort eller ikke gjort for å få denne tvangsmulkten, forteller Hellum.

Han logget seg inn på Altinn for å sjekke ståa, men kunne ikke finne informasjon om noen tvangsmulkt der. Hellum måtte derfor bare ta kveld, selv om mysteriet fortsatt var uløst.

– Jeg er en som prøver å være etterrettelig, så jeg ble jo litt skremt av dette, sier Hellum, som ikke legger skjul på at nattesøvnen ikke ble den beste.

Svar uten forklaring

Dagen derpå tok Hellum telefonen fatt og ringte til Skatteetaten. Han fikk svar, ikke fra en sprell levende ansatt i etaten, men gjennom en automatisk innspilt melding. Budskapet var at han bare skulle se bort ifra meldinga om tvangsmulkt.

– Det var utrolig rart.

Det til tross, så slo Hellum seg sånn høvelig til ro med situasjonen. Likevel synes han det er greit å stå frem med sin opplevelse i tilfelle andre har opplevd det samme som han.

– Jeg har aldri tidligere opplevd noe som dette fra en offentlig etat, og skjønner ikke grunnen til at de sendte ut en slik melding og etterpå gir beskjed om å se bort fra denne – uten noe forklaring. Etter min mening er det kritikkverdig, understreker Hellum.

Beklager det hele

Det viser seg at Hellum ikke er alene om å ha mottatt tvangsmulkt-mail fra Skatteetaten. Faktisk var det 100.000 personer med mva-registrerte virksomheter rundt om i landet som mottok det samme varselet.

BEKLAGER Mariken Holter, som er kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, beklager ordlyden i e-posten.

– Det er bare å beklage at vi sendte ut en så misvisende melding om generell informasjon i Altinn til mva-registererte virksomheter om ny ordning med tvangsmulkt. Dette utløste, forståelig nok, mange reaksjoner blant mottakerne, opplyser kommunikasjonsdirektør Mariken Holter i Skatteetaten.

Hun forklarer hvordan det sendes ut e-postvarsel til virksomhetene når informasjon blir gjort tilgjengelig i Altinn. I denne anledning ble det sendt ut varsel for å informere om ordninga med tvangsmulkt, dette for å forberede virksomheter på kommende frister og minne om viktigheten av å levere opplysninger til rett tid.

– Teksten i denne varselsmeldingen var dessverre ikke blitt tilstrekkelig vurdert, opplyser Holter, som legger til at teksten nå er endret.