SILSAND: I desember i fjor ble Senjastua ilagt et gebyr på 20.500 kroner for manglende føring av personalliste.

I kjølvannet av det gikk eier og driver, Geir Tony Andreassen og medeier Rita Slettum ut i Folkebladet og kritiserte kemnerkontorets gjennomførelse av kontrollen.

- Jeg synes oppførselen til de som kom var direkte ydmykende for oss som eiere og drivere. At det får an å oppføre seg på en slik måte. De kom hit med ett mål for øyet, og det var å ta oss på noe og ilegge oss en bot, sa Andreassen til Folkebladet tidligere denne måneden.

– Forkastelig at de oppfører seg slik Senjastua reagerer på tilsyn der de fikk en smell på 20.000 kroner for ikke å ha fulgt regelverket på føring av personallister. - Behandlet oss ikke med respekt, sier eiere. - Razzia

Nå har han sendt inn en offisiell klage til Skatt Nord og Lenvik kommune.

Kemneren i Lenvik og en ansatt fra kemnerkontoret dukket plutselig opp 30. november for å gjennomføre kontroll av personalliste, skrives det i klagen.

Det påpekes videre:

- De identifiserte seg ikke og gjennomføringen bar umiddelbart preg av å være en razzia for å finne feil.

– Har ikke hørt noe fra dem Rådmannen i Lenvik reagerer på at Senjastua ikke har gitt tilbakemelding på en en-postutveksling etter tilsynet. - Forkastelig

Og den aktuelle dagen hadde ikke de ansatte, ifølge klagen, skrevet seg inn på grunn av hektisk arbeidspress midt i høysesongen før jul.

- Som inspektørene kunne se, hadde vi nesten skrevet boka helt ut med registreringer. Etter denne inspeksjonen/razziaen kan jeg ikke lengre anbefale noen å starte i serveringsbransjen, skriver Andreassen videre.

«Hele gjennomføringen av inspeksjon var etter min mening forkastelig og skulle noen gis bøter så er det inspektøren for skandaløs fremferd», påpeker Andreassen i klagen.

– Lite effektiv å skjære alle over en kam Sjef i NHO reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier at hensikten med regelverket ikke er å avdekke bagateller og ber Skatteetaten se til Arbeidstilsynet på måten å gjøre kontroll på. - Bestrider

9. januar gikk betalingsfristen for gebyret ut.

- Vi bestrider dette vedtaket og ber om at gebyret kanselleres ut fra måten inspeksjonen ble gjennomført på.

«Senjastua AS har tro på at noen oppe i systemet er villig til å se galskapen i nåværende ordning og ha evne til å sørge for handling i henhold til vår anbefaling», medgir Andreassen videre i klagen før han avslutningsvis opplyser om at de vil vente med å betale gebyret før klagen er behandlet.