ØVERBYGD: Den tyske filmen med den norske tittelen ”Lyse netter” er en av filmene som konkurrerer om den gjeveste tittelen, Gullbjørnen, under årets Berlin Filmfestival, en festival som regnes som nummer to i Europa etter filmfestivalen i Cannes.

Også den nordnorske barnefilmen Oskars Amerika er invitert og har verdenspremiere under filmfestivalen.

Felles for disse to filmene er at de er spilt inn i, og delfinansiert av, FilmCamp. En fjær i hatten for Svein Andersen, Kjetil Jensberg og de øvrige i FilmCamp.

– Nå er vi der vi skal være. Nemlig å satse på kvalitet og kvantitet. Vi må ha volum for å skape en bransje i FilmCamp og i Troms. Det at vi får to filmer til Berlin burde vel si sitt om kvaliteten. Å få en film inn i hovedkategorien (Lyse netter, jour. anm.) er som en våt drøm for enhver filminteressert, sier en svært fornøyd filmfaglig ansvarlig i FilmCamp, Svein Andersen.

50 filmer

Når Anderen snakker om at kvantitet og kvalitet er nøkkelen til å skape en slagkraftig filmbransje i nord, så viser han til at det i FilmCamp i sine ti leveår er spilt inn 50 filmer og TV-serier, nasjonale og internasjonale, i og rundt FilmCamp.

– Bare det siste året har vi hatt ti produksjoner. Åtte spillefilmer, en novellefilm og en TV-serie. 50 prosent av staben i disse filmene kommer fra fylket og Nord-Norge, sier Andersen.

FilmCamp har vært med å finansiere alle disse prosjektene. De to kanskje mest kjente for det nordnorske publikum er Kings Bay, filmen om den store gruveulykken på Svalbard, regissert av Stig Svendsen fra Brøstadbotn og Den 12 mann, filmen om flukten til Jan Baalsrud, regissert av Harald Swart. Kings Bay har faktisk premiere i Tromsø kommende helg.

– Klarer vi å ligge på fem-ti spillefilmer i året er vi der vi skal være når det gjelder kvantitet og kvalitet. Dette er målbevisst jobbing over lang tid. Vi har faktisk fire nordnorske regissører på spillefilmene det siste året. Nordnorsk filmbransje begynner å bli profesjonelle nå. Det er jeg faktisk mest stolt over, sier Andersen.

Når FilmCamp går inn i et prosjekt er det gjerne på toppfinansieringen.

– Vi ligger på en investering på rundt ti prosent i de filmene vi går inn i, sier Andersen.

Fire av de ti siste filmene i FilmCamp har nordnorsk regissør. Det er Svein Andersen stolt over. Foto: Jan-Erik Bergstad