BARDUFOSS: De eksisterende veikryssene på Olsborg og på Rustahøgda har vært problemkryss i en årrekke. Spesielt på Olsborg der bilister som skal ut av E6 og inn til Olsborg er særlig utsatt. Antallet påkjørsler i det krysset er bekreftelse god nok.

Mangedoble

Men også på Rustahøgda er kryssløsningen langt fra optimal. Både beboere i Rustabakken, Bardufoss ungdomsskole og Målselv kommune har tidligere prøvd å få til en løsning med Statens vegvesen. Krysset på Rustahøgda er særlig aktuelt siden den nye Bardufoss Høgtun videregående skole skal innvies til høsten. Det vil mangedoble trafikkgrunnlaget i krysset.

Tidligst 2018

Men når det gjelder begge kryssene så vil det tidligst bli en løsning i 2018.

– Vi har en prosjektløsning med nytt kryss på Rustahøgda. Krysset vil bli flytett sørover med trafikkøyer og avkjøringsfiler. Inne på den kommunale veien vil det bli ei rundkjøring og ei busslomme med plass til syv-åtte busser, sier seksjonsleder i Statens vegvesen region Nord, Edel Austvik.

Kryssløsningen er innstilt som prosjekt til den nye nasjonal transportplan (NTP).

– Den tidligst mulige bevilgningen er i 2018. Vi håper det kan komme før, men vi må nok regne med at det første skoleåret for den videregående skolen blir med det gamle krysset, sier Austvik.

Prosjektet har en kostnadsramme på 30 milioner kroner.

Samme med Olsborg

En kryssløsning på Olsborg vil heller ikke komme før tidligst i 2018.

– Vi må utarbeide en reguleringsplan for det nye krysset. Et forprosjekt ble utarbeidet for et år siden, og det griper vi nå fatt i. Vi har sagt at vi vil ha på plass et planvedtak ved utgangen av 2018, sier Austvik.

På Olsborg går det mot ei rundkjøring der avkjøringen til Olsborg vil trekkes lenger mot Målselvbrua og gå over Takelva ved rundkjøringen. På den måten vil man unngå at biler i dag må stoppe opp på E6 for å komme seg inn på veien til Olsborg. Men det kan også bli et forskjøvet såkalt T-kryss, en variant av dagens kryssløsning.

Et nytt veikryss på Olsborg vil tidligst stå klart i 2018. Enten som ei rundkjøring eller så en forlenget såkalt T-kryss. Foto: Jan-Erik Bergstad