TROMSØ: Distriktssjef i Utrykningspolitiet, Geir Marthinsen, har presentert sine 2016-tall. Som følge av nye instrument, er muligheten til å avsløre førere som kjører i narko- og pillerus blitt langt større.

Illegale stoff

– Muligheten til å avsløre rusfører er styrket som følge av at vi nå har tilgjengelig indikasjonsinstrument. Det kan påvise bruk av legemidler og illegale stoffer.

I Troms ble 44 bilførere tatt med alt annet enn alkohol i blodet. Totalt sett, ble 90 personer hanket inn – inklusiv dem som hadde såkalt lavpromille mellom 0,2 og 0,5.

Flere pågrepet

Ellers melder UP-lederen om følgende:

• 169 pågripelser – 70 prosent flere enn i 2015.

• Antall forelegg økte fra 4.609 til 5.446.

• Bøtene gjorde det samme – fra 727 til 978.

• Fartsovertredelsene gikk også til værs – fra 261 til 315 forhold.

• Totalt ble det beslaglagt 374 førerkort – 48 flere enn året før.

Over 170 km/t

– Hva angår fart, var høyeste måling på vel 170 km/t – foretatt i 80-sonen Lavangsdalen.

– Langt verre er det at en bilfører ble tatt i 120 km/t i en 60-sone, mens en annen hadde 100 km/t i en lokal 50-sone.

– Her ser vi at tendensen er den samme i hele distriktet – Nordland, Troms og Finnmark, konstaterer Marthinsen.

Nytt distrikt

Her presiserer UP-lederen at fra forrige årsskifte ble antall UP-distrikter redusert fra ni til fem. Det gjorde at Marthinsen fikk fire nye patruljer – hvorav to ble stasjonert i Troms.

– Det er viktig å presisere at det ikke er mulig å sammenligne vår aktivitet mellom de respektive politidistriktene da antall patruljer varierer.

Varierer stort

– Det vil heller ikke være mulig å trekke bastante konklusjoner ut fra de resultat som foreligger da antall kontrolltimer ute på veien vil variere stort fra år til år.

– Fortsatt er vår virksomhet rettet mot trafikksikkerhetsarbeid, kriminalitetsbekjempelse og bistand/beredskap.

Ifølge Geir Marthinsen er de aller fleste «besteborgere» i trafikken. Likevel er det fortsatt for mange som kjører med for stor risiko – for fort, i ruspåvirket tilstand, uten bilbelte og med for stort fokus på mobilen.