STEINFJORD: Tunnelen ligger på Fylkesvei 862 mellom Skaland og Steinfjord i Berg kommune. Strekningen brukes blant annet av Nergårdkonsernets datterselskaper på Senja til interntrafikk mellom Gryllefjord og Senjahopen. Etter at Steinfjordtunnelen nå har gjennomgått en oppgradering, er det ikke lenger plass til bedriftens vogntog i tunnelen.

UNDERSØKER Ifølge avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Rigmor Torsteinsen, gjennomføres det nå kontrollmålinger i tunnelen for å se om høyde og bredde stemmer med det som var prosjektert.

– Sånn jeg forstår det har tunnelen blitt 40 centimeter lavere. Noen må ha bommet totalt når de har prosjektert det der, forteller Henning Grande, daglig leder i Nergård Senja AS.

Økte utgifter

I stedet for å kjøre gjennom tunnelen må nå bedriftens vogntog ta en lang omvei.

– Trafikken må nå gå via Silsand, og fører til en kostnadsøkning på omtrent 30 prosent. Samtidig har vi ikke noe alternativ til vinteren når det står en trailer inne i Mefjordbotn og sliter. Da stopper alt opp. Dette var en skikkelig strek regninga, sier Grande.

Daglig kjører det vogntog mellom Gryllefjord og Senjahopen, og en kostnadsøkning på 30 prosent blir fort mye penger.

– Det er stor forskjell på å kjøre via Silsand til Gryllefjord, enn å kjøre rett fra Senjahopen til Gryllefjord. Vi har ikke finregnet på det, men det er klart det er atskillige kostnader. Vi snakker flere hundre tusen i løpet av året, fastslår Grande.

Knapp margin

Også for andre som bruker tunnelen har det blitt trangt etter oppgraderingen.

DYRT Daglig leder Henning Grande ved Nergård Senja, sier at omkjøringen via Silsand vil koste selskapet hundretusenvis i ekstra utgifter.

– Vi har en margin på fire centimeter, men med litt tilpasning så går det bra, forteller Bent-Arthur Reiertsen i Reiertsen Transport, som har ansvaret for brøytinga i området.

Arbeidet i tunnelen har pågått siden i sommer og er nå i avslutningsfasen.

– Det er gjort et arbeid i forbindelse med sikkerhetsutrustning i selve tunnelen. Det er en slags isolasjonsmatte som er lagt på, for å blant annet hindre at man får is i veibanen. Så sprøyter man over med et lag sprøytebetong, for å brannsikre isoleringen, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør Vegavdeling Troms i Statens Vegvesen.

Vil ikke konkludere

Målet med tunnelprosjektet er å få en sikker tunnel ut i fra de nye sikkerhetsforskriftene. Nå gjennomføres det kontrollmålinger for å sjekke høyden og bredden i tunnelen.

– Selve isoleringen og betongbiten vil bygge en del på både på sidene og høyden. Det vi gjør nå er å ta en kontrollmåling på om entreprenøren har forholdt seg til det som er planlagt, sier Thorsteinsen.

– Er det tatt hensyn til næringstransport i prosjekteringa?

SKILT På Silsand informeres det om at høydebegrensningen i Steinfjordtunnelen er 3,7 meter.

Det skal være tatt hensyn til at i hvert fall ordinært driftsutstyr skal komme seg greit gjennom.

– Er det mulig å gjøre noen endringer for at vogntog igjen skal kunne benytte seg av tunnelen?

– Først må vi se på hva som har skjedd og den reelle situasjonen, så må vi eventuelt ta en dialog med bedriften og kommunen. Det er en fylkeskommunal vei så vi må også diskutere det med fylkeskommunen. Men først blir det å se hva som er realitetene, før det kan konkluderes, avslutter Thorsteinsen.