GIBOSTAD: Denne uka kom det tolvte samlealbumet med gamle striper fra tegneseriebladet «Tempo» ut.

– Navnet «Tempo» ble nok valgt fordi den første tegneserien som ble trykket i dette bladet handlet om racerbilsjåfør Mark Breton, der det jo gikk fort i svingene, forklarer tegneserieekspert Ivan Pedersen fra Gibostad.

Han har selv sporet opp og scannet gamle tegneserier som etter at han har behandlet dem digitalt kan gis ut på nytt i bedre kvalitet enn originalene.

– Det tolvte samlealbumet av «Tempo» er også en jubileumsutgave, da det i år er akkurat 50 år siden det første «Tempo» ble gitt ut. «Tempo» så dagens lys i 1966, og holdt det gående til 1979, da det gikk inn.

– Hvorfor?

– Grunnen var nok at konseptet med fortsettelse av de samme historiene gjennom en mengde hefter var gått ut på dato. Nå var det album med serier som «Asterix» og «Lucky Luke», der historien både ble påbegynt og avsluttet i samme blad som gjaldt. Du skal være ganske tålmodig når du må lese ti til 15 hefter for å få med deg slutten på historien.

Rådgiver

Ivan Pedersen er den direkte årsaken til at flere tegneserier nå kan gis ut på nytt. Når det gjelder samlealbumene av «Tempo» understreker han at hans rolle er veldig beskjeden.

– Hva er din rolle i denne utgivelsen?

– Min rolle er først og fremst at jeg er en tegneserieentusiast som følger nøye med på det som skjer på denne fronten. Jeg har imidlertid opparbeidet meg såpass kompetanse på dette området at jeg er i stand til å komme med råd og tips til utgiveren hvis det skulle være ønskelig. Det har også vært tilfelle med samlealbumene av «Tempo», der jeg har gitt uttrykk for noen av mine synspunkter til redaktøren i Egmont.

Ifølge Ivan Pedersen er interessen for tegneserier generelt minkende.

– Det er ikke som før i tiden, da et nytt album av «Tintin» eller «Asterix» i kioskhyllene nærmest førte til folkevanding til utsalgsstedene. Nå er det mer snakk om å holde seg flytende, tiden med braksalg av populære tegneserier er over.

Ivan Pedersen vet ikke hvorfor, men ser ikke bort fra at Internett kan være en av årsakene til den dalende interessen for tegneserier.

Pedersen er opptatt av at det som gis ut på nytt skal være riktig, som han uttrykker det. Han har selv rettet en del feil på gamle tegneseriestriper han har sporet opp.

– Det kan være ting som er oversatt feil fra fransk til norsk. Tegneseriene vi snakker om her tilhører jo den såkalte fransk-belgiske skolen, som i sin tid ble virkeliggjort som en motvekt til de amerikanske superheltseriene. «Tempo» ble da også lansert som «Europas beste tegneserier».

– Hvor lenge har Egmont gitt ut disse samlealbumene av «Tempo»?

– Det er fjerde året de gis ut. Til sammen gis det ut fire albumer i året, å gi ut noe mer enn det er neppe tilrådelig slik interessen for tegneserier er nå.

Hittil har disse samlealbumene hatt et sideantall på rundt 120 sider, men i anledning 50-årsjubileet er det siste albumet utvidet til 160 sider. Foruten selve tegneseriene er det også en del historikk om serier, serieskaper, utgiver og tegneserieentusiaster å finne i samlealbumene av «Tempo».

God mann

Redaktør Hege Høiby i Egmont Kids Media Nordic, som står som utgiver av samlealbumene av «Tempo», har mye godt å si om Ivan Pedersen.

– Ivan er et veldig engasjert menneske som er veldig flink i veldig mye. Ikke minst når det gjelder tegneserier, der han har sporet opp og scannet og bearbeidet mange gamle tegneserier. Det han har levert til oss er høykvalitetsprodukter som egner seg svært godt for trykk, understreker hun.

– En god man for dere?

– Ja, i høyeste grad, også når det gjelder den innsikten han har på dette området. Han er en mann som alltid er til stede og klar til å gjøre en jobb. Så for oss er det selvsagt gull verdt å ha en slik person i systemet.

VERKTØY: Ivan Pedersen har en rekke tegneserier på nettbrettet sitt, som han også bruker når han bearbeider, rensker og tekster gamle tegneserier digitalt.