Skjønt ny og ny, farkosten er bygd i 2009 – da som bilferge nede i Portugal. Seinere ble den oppkjøpt av Hurtigruten og ombygd til ekspedisjonsskip. Nå i september har den tatt plassen til MS ”Midnatsol”, som på sin side har satt kursen mot Antarktis.

Fram til mai 2017 skal ”Spitsbergen” frakte gods og passasjerer mellom Bergen og Kirkenes, før skipet legger ut på et fire måneders sommertokt til blant annet Grønland og Canada. Da kommer ”Midnatsol” tilbake til norskekysten, før de igjen bytter plass i september om ett år.

Steg i gradene

På brua står styrmann Stefan Hårseide. Han er godt fornøyd med sin nye arbeidsplass – all den tid han gikk fra gamle ”Lofoten” og til dette topp moderne skipet.

– Det var en brå overgang, men dette er en veldig bra båt som også er utrolig manøvreringsdyktig, sier mannen som starta sin hurtigrutekarriere som matroslærling. Da var han bare 18 år. Siden har han gått styrmannsskolen, steget i gradene, jobbet på ulike hurtigruter, før han nå altså styrer spakene på MS ”Spitsbergen”.

Miljøet om bord

For å holde rutetidene marsjer disse skipene med 15 knop. Farta er ingen utfordring for ”Spitsbergen” som har større maskineri enn selv storesøstrene ”Trollfjord” og ”Midnatsol”.

På brua er de to mann på vakt, døgnet rundt – fra klokka syv på morrakvisten til to om ettermiddagen. Så begynner et nytt skift, som holder det gående til syv på kvelden. Og slik fortsetter det i en turnus på tre uker på og tre uker av.

– Jeg trives veldig godt om bord. Miljøet er flott, og det er slett ingen A4-tilværelse å seile opp og ned langs kysten, ikke minst værmessig. Her blir man aldri utlært, slår Hårseide fast.

Kompakt skip

I sommer gikk ”Spitsbergen” i cruisefart langs norskekysten, parallelt med ”Lofoten” som befant seg i normal rutetrafikk. Nyervervelsen besøkte de samme havnene, minus de nattlige anløpene.

Frederik Ekelund er hotellsjef om bord. Han forteller om noen små barnesykdommer på de første turene, men ellers er han rimelig nok full av lovord om skipet.

– Dette er jo i utgangspunktet et explorerskip, og da er det noe mindre i størrelse. Man kommer i kontakt med alle om bord. Ja, her blir vi som en stor familie, smiler han.

”Spitsbergen” kan kanskje best betegnes som et kompakt hurtigruteskip. Det er for eksempel 238 køyer om bord. ”Trollfjord” har til sammenligning 640.

– En trevlig storlek, konkluderer den svenske hotellsjefen.

kai: MS ”Spitsbergen” tar seg godt ut, ingen tvil om det. Foto: Ronny Trælvik
Panoramasalong: Her er det god utsikt til ferden langs kysten. Foto: Ronny Trælvik
Restaurant: Det serveres tre måltider om bord hver dag. Foto: Ronny Trælvik
Turister på dekk: Helt øverst kan man boltre seg på et dekk som strekker seg i hele skipets lengde. Disse turistene står altså over brua (eller styrhuset, om man vil), og langt der framme kan Torghatten skimtes. Vi er altså på vei ut fra Brønnøysund. Foto: Ronny Trælvik