FINNSNES: Idar Svendsen har nylig fått drømmebilen. Mandag var han i Tønsberg og hentet det som antagelig er én av to Stutz Blackhawk 1975-modeller i Norge.

— Totalt ble det produsert 31 stykker det året. Nitten er kjent i dag. På 70-tallet var det verdens dyreste bil, de ble håndlaget, og bare de rikeste hadde råd til slike. Elvis kjøpte den første, smiler Svendsen.

Dermed stiller han i samme eksklusive gruppe som Frank Sinatra, Muhammed Ali, Elton John og Paul McCartney for å nevne noen av de mest kjente eierne. Elvis kjøpte flere, og hans 1973-modell er i dag utstilt på Graceland. Blackhawk ble produsert fra 1971 til 1987.

— Det var 70-årenes svar på Duesenberg i luksusbiler. Interiørdetaljene i dashboardet er belagt med bladgull, forklarer Svendsen.

Kulturhistorie

Som klenodier fra hver sine tiår viser både Stutz-en og de andre kjøretøyene at de representerer et unikt stykke kulturhistorie. Anerkjennelse av veteranbiler som kultur er da også et av arbeidsfeltene til Landsforbundet av motorhistoriske kjøretøyklubber (LMK), kan Merethe Larsen fortelle. Hun er styremedlem i LMK og hadde lørdag tatt turen til Finnsnes i sin Toyota Crown 1969-modell.

— Vi har en representasjonsrunde nå på sommeren hvor vi besøker de forskjellige klubbene. Det er kjempekoselig at Gammelhorken viser frem bilene sine — jeg har faktisk aldri vært her før, forteller hun.

Saab

Et eget stykke bilhistorie er også Åsulv Svestads Hudson Super Six 1922-modell. Bilen ble opprinnelig importert til Oslo, men havnet i Bardu på slutten av 20-tallet. Siden 2008 har den vært et restaureringsprosjekt etter å ha blitt tatt opp av Barduelva i 1979. Som en av klubbens eldste — og mest spesielle — biler er den et naturlig blikkfang.

Historie er også Saabs bilindustri. Roar Sjursnes har én 73-modell og én 64-modell, sistnevnte en to-takter.

— Saab er bilen. Fabrikken testet dem i billøp, og med forhjulsdrift tok de seg frem over alt. Den har sjel, forteller han.

Merethe Larsen, styremedlem i landsforbundet. Foto: Arne Ivar Hanssen
Roar Sjursnes viser frem sine to, én 64-modell og én 73-modell. Foto: Arne Ivar Hanssen
I Troms finnes i dag tre registrerte Simca-er, og samtlige er tilnyttet Gammelhorken. Denne eies av Alf Hanssen. Foto: Arne Ivar Hanssen
Åsulv Svestads Hudson Super Six 1922-modell beundres. Bilen ble opprinnelig importert til Oslo, men kom til Bardu på slutten av 20-tallet. Foto: Arne Ivar Hanssen