FINNSNES: Bunnpris på Refa Brygge har hatt en nær identisk omsetning de siste to årene, med et årsresultat såvidt på plussiden. Like bra har det ikke gått for Bunnpris Gourmet på Kvistad senter.

– Det har med mange årsaker å gjøre. For det første er vi en rimelig ny butikk og i fjor var det utrolig mange endringer som foregikk i sentrumsbildet, forklarer daglig leder Hilde Johnsen.

Lokal konkurranse

Det har vært en tøff tid for butikken siden oppstarten i september 2014. Fjoråret ble spesielt utfordrende og årsresultatet viste til slutt i overkant av tre og en halv millioner kroner i minus.

– Ungdomsskolen ble lagt ned og Kiwi kom i sentrum blant annet. Vi merker godt at det er sterkt økende konkurranse og at det er en del som har flyttet fra oss. Det er en tøff bransje med mye priskriger og andre ting du skal henge med på, sier Johnsen.

Det negative resultatet vil derimot ikke legge noen hindringer for den videre driften.

– Når det åpnes ny butikk så er det kalkulert med underskudd. Både i forhold til at du skal finne ut hvilke typer varer som skal være i butikken og hvordan butikken skal legges opp. Nå har vi fått en god pekepinn på det og derfor skal det nå endres mye i løpet av høsten, forteller den daglige lederen.

Lunsj-oppgradering

Butikken planlegger å endre både på sortimentet og markedsføringen.

– Det vi holder på med nå er å endre butikken ganske mye i løpet av høsten, så vi kan møte markedet både på pris og utvalg. Vi kommer også til å få økt markedsføringen. Alt i alt kommer det til å bli mye bedre, forteller Johnsen.

Ferskvaredisken er en av tingene som skal på hoggestaben i høst.

– Det blir ikke sånn ferskvaredisk som det var før. For å ha en ferskvaredisk i drift skal du ha veldig stor omsetning på det for at det skal lønne seg. Derfor blir det endringer der. Samtidig har vi veldig mange lunsjkunder. Vi ønsker å fokusere mer på det ved å gi lunsjkundene et bedre tilbud og utvalg, sier Johnsen.

Positive til fremtiden

Lokalene i Kvistad senter stod tomme i et halvt år etter at Eurospar flyttet ut og frem til Bunnpris flyttet inn. Den daglige lederen tror det tar litt tid før kundene finner tilbake til butikken.

– Det er klart det tar litt tid å venne kundene til å komme tilbake. Vi er positive og vil gjerne at folk skal komme hit for å handle, og det tror jeg nok at de gjør også. Vi vil jo gjerne være her, og det kommer vi til å være. Vi tror at vi skal møte markedet ganske godt når vi har fått alt på plass, sier Johnsen.