GRYLLEFJORD: Årlig er størrelsen på Senjafergene et hett tema. Da Per-Inge Søreng omsider fikk kjøre om bord mandag kveld, stod det to fulle rekker med biler i kø bak ham.

- Det var kaos, sier han.

Løsning

I fjor ble diskusjonen om ferga ekstra betent, siden trafikken over fjorden skjøt i været.

- Med all den reklamen for Nord-Norge, som vi hadde i forbindelse med Arctic Race of Norway, påpekte vi i fjor høst at trafikken også i år ville være høy, sier han.

Per-Inge Søreng er styremedlem i det private selskapet som tidligere drev fergeruta. I senere tid har Troms fylkeskommune tatt over og har ansvaret for MF Skutvik, som går over Andfjorden mellom Gryllefjord og Andenes.

- Med ett mannskap kan de kun gå tre turer per dag. Et nytt og større mannskap blir for dyrt. Det som er løsninga på det hele, er å få ei større ferge på plass, påpeker Søreng.

- Lange køer i hele juli

Søreng skulle egentlig komme seg av gårde til Andenes klokken 15.00, men slapp ikke om bord før med sisteferga klokken 19.00.

- Det går ingen andre turer etter det. De som ble stående igjen måtte nok snu og kjøre en annen vei, eller vente til neste dag, sier han.

Søreng poengterer at det i hele juli måned har vært lange ventetider på alle avgangene fra Gryllefjord, bortsett fra den tidligste avgangen klokken 08.45.

- Større ferge er et årlig tema. Hvorfor er det så vanskelig å ordne det, tror du?

- Det må du spørre fylkeskommunen om, men det er sagt at det ikke er flere ledige ferger. Alle er opptatte og i beredskap. Hvorfor kan ikke MF Skutvik ligge i beredskap, da?, spør Søreng.

Søreng ønsker turistene hjertelig velkommen til Midt-Troms og Senja, men det er ifølge han håpløst når man ikke har ferger som tar unna passasjerene.

- Turistutviklinga vil bare øke i årene som kommer. Neste år må vi få orden på sakene, sier han.

- Folk vegrer seg

Sommerfergene har omtrent én måned igjen av sesongen.

- Jeg har forresten også hørt at ferga mellom Botnhamn og Brensholmen ikke opplever en økning i trafikken i år. Årsaken skal være at folk vegrer seg fra å ta den ruta, fordi den alltid er så full, legger Søreng avslutningsvis til.

- Flaut å be turistene om å haike

FINNSNES: Reiselivssjef Line Miriam Sandberg ved Destinasjon Senja mener man er nødt til å ta saken i egne hender.

PINLIG Reiselivssjef for Destinasjon Senja, Line Miriam Sandberg, mener man må ta saken i egne hender. - Det offentlige leverer ikke lenger. Det er direkte pinlig, sier hun.

Det offentlige leverer ikke, sier hun og tilføyer:

- Folk kommer seg ikke til og fra. Det er ei kjempeutfordring. Som reiselivssjef er det direkte pinlig å henvise folk til å haike. Jeg kan ikke anbefale det, men det er den eneste løsninga.

Sandberg mener at Troms fylkeskommune ikke tar innover seg hvor viktig fergene er for næringslivet.

- Det er på tide at man ikke lenger bare vedtar reiselivsplaner, handlingsplaner og utviklingsplaner, bare for å vedta dem. Man må iverksette tiltak for å gjennomføre den forventa veksten og bidra til den. Hvis det er det man ønsker, da, sier hun.

- Nå har vi i så mange år blitt lovet at ting skal bli bedre, legger hun til.

Sandberg tok tirsdag en ringerunde til ulike parter i Senja-regionen. Målet er å sette ned et arbeidsutvalg som skal snakke om disse tingene og starte en prosess med tanke på neste sesong.

- Jeg kan for øvrig røpe at Destinasjon Senja har interessenter som ønsker å etablere et skyttelbusstilbud. En turistbuss som går hele året, til faste tider og frakter turistene dit de skal, sier hun, sier hun og understreker:

- Man må se alvorligheten av at man bidrar til et dårlig rykte for Norges nest største øy.

- Se sesongen under ett

TROMSØ: Daglig leder for Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, har ikke årets statistikk tilgjengelig og kan ikke si hvor mange reisende de har hatt over Andfjorden eller Malangen så langt.

- Mener dere uansett at det er behov for større ferger?

KØ Mandag var det metervis med kø for å komme om bord.

- Det blir nærmest et politisk spørsmål, men vi må i så måte se på statistikken når sesongen er ferdig og sammenligne med tidligere år, sier han og legger til:

- Man kan ha en økning en eller to dager, men det avgjør ikke om man setter inn en større ferge. Man må se hele sesongen under ett, sier han.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo er på ferie og henviser til Troms Fylkestrafikk. De henviser imidlertid til fylkesråden.

På SMS skriver Prestbakmo følgende til Folkebladet:

- Jeg har selvfølgelig ikke trafikktallene her jeg er, på Kreta. Det må du i så fall få fra Troms Fylkestrafikk. Når det gjelder fergemateriell, så avhenger det både av hva som er tilgjengelig/anbud, økonomi og fylkestingets årlige rullering av handlingsplan for kollektiv (buss, båt og ferge) i oktober.

- Det er bare trist

BOTNHAMN: Forkjemper for ferga over Malangen, Kjetil Renland, synes det er trist at det skal være slik.

Kjetil Renland i Botnhamn.

- Det har vært en enorm trafikk i år. Folk har blitt stående igjen på land. En kveld var det lange køer på alle avgangene, forteller han.

Siden 1996 har Renland kjempet for både sommer- og helårsferge over Malangen.

- Det har vært arbeidsomt og tungt. Heldigvis har vi fått kjempet oss til sommerferge, men ikke mer. Det til tross for at vi har blitt lovet helårsferge flere ganger, sier han.

- Er det behov for større ferge over Malangen?

- Absolutt. I massevis. Vi har forsøkt og 22. juni hadde vi et møte med fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, om akkurat dette. Han forteller imidlertid at det ikke blir ei større ferge fordi det er for dyrt å leie. Vi argumenterer på vår side for at større ferge betyr mer penger, men det nytter ikke, svarer han.

- Er det trist?

- Det er veldig trasig. For Senja, næringslivet og turismen. Verre er det for de som blir stående og vente i timesvis, svarer Renland.

Troms fylkeskommune tok over fergesambandet over Malangen i 2010.