FINNSNES: Litt under halvparten av disse, har kommet i løpet av de siste fem åra. I tillegg er det rom for å øke antallet betydelig i flere av havnene. I løpet av kort tid kan det tilrettelegges for rundt 250 nye fritidsbåtplasser.

Tallene i saka gjelder kun faste plasser for fritidsbåter, og har ikke med gjesteplasser eller plasser for næringsvirksomhet.

Kan tredoble

På Bjorelvnes har de fortøyd de første båtene denne våren. Storparten av arbeidet med å få ferdigstilt havna, ble gjort på dugnad.

– Vi har satt ut en bryggerekke. Per dags dato har vi 50 tilgjengelig, hvor nå 47 er solgt. Potensialet vårt er 150 plasser, dersom vi setter ut alle de tre bryggerekkene det er plass til. På sikt, etter som salget går, vil vi utvide. Når vi fyrer i gang med bryggerekke nummer to er uvisst. Det koster penger, så vi trenger et visst antall kjøpere for å kunne sette ut flytebryggene, forteller Frank Arne Jakobsen, som er leder for Lenvik Båtforening på Bjorelvnes.

Litt skeptisk

I Salangen kommer det til å stå ferdig mange nye plasser om kort tid.

– Mange vil ha plass hos oss, men vi har ikke flere båtplasser. Det blir spennende å så når stormoloen på Sjøvegan, som skal ha over 100 plasser, blir ferdig. I tillegg etablerer Garsnes flere båtplasser. Vi blir en av de kommunene med størst dekning på båtplasser i Norge. Man sier markedet i Bardu er viktig. Sånn som markedet er i dag, har de fra Bardu stort sett med båt på henger, så jeg er litt skeptisk, forteller leder hos Sjøvegan Marina, Arnfinn Cruickshank.

Ventelister

Litt lenger nord, i Sørreisa, har det vært fullt i mange år.

– Vi har lange ventelister. Det er stor etterspørsel etter båtplasser her, og det har vært slik siden 2000. Ventelista blir bare lenger og lenger, forteller Terje Hessen, som er i leder Sørreisa og Omegn Båtforening.

Nesten fullt

I Dyrøy er det noen få ledige plasser, men de kan være borte før man vet ordet av det.

– Vi har to-tre plasser ledig, men vi har hatt interessenter på plassene. De kan være borte ganske snart. Vi ser en stigende tendens med økt etterspørsel. Vi har ikke bare etterspørsel fra Dyrøy. Det er folk fra både Sørreisa og Finnsnes, forteller leder Knut Arne Johansen.

Skal avklare i høst

Etter at Torskelandsbyen måtte kaste inn årene, har situasjonen rundt småbåthavna på Silsand vært uklar.

Lenvik kommune kjøpte tilbake området fra Torskelandsbyen. Med på kjøpet ble også moloen og småbåthavna som var bygd.

– Vi holder på å gå igjennom havna. Per nå har vi ikke helt oversikt over anlegget eller hvor mange båter som ligger der. Etter det jeg kjenner til er ikke havna ferdig utbygd. Det ligger i dag en bryggerad med 37 plasser inne i moloen. Det er plass til to bryggerader til. Om og når man vil utvide havna er det vanskelig å svare på. Vi tar stilling til hva vi skal gjøre med anlegget etter ferien. Vi skal da finne løsninger og lage en plan for havna, forteller havnekonsulent i kommunen, Tony Tollefsen.