SØRREISA: Nylig ble det kjent at Hyundai-importøren har sagt opp samtlige forhandlere i Norge, der iblant Bakkehaug Bil i Sørreisa. Oppsigelsen er begrunnet med at Hyundai ønsker å tilpasse sitt forhandlernett for å møte fremtidens behov.

Selv om Morten Bakkehaug hos Bakkehaug Bil ble overrasket over oppsigelsen, så mener han det ikke er noen stor affære.

– Dette har med tid å gjøre. Ved å si opp samtlige forhandlere samtidig er oppsigelsestiden ett år. Skulle man tatt en og en forhandler ville oppsigelsestiden vært to år, så det er for å få til en hurtigere prosess de gjør dette. Det er ikke spesielt dramatisk sånn sett, og handler om taktikk fra importørens side.

– Vil oppsigelsen ha noe å si for kundene deres?

– Neida, per nå er det ingen forskjell. Vi selger på, reparerer og tar biler inn til verksted som normalt. Som sagt er dette mer et strategisk stund fra importøren for at de lettere skal kunne gjøre som de ønsker.

Kjapp avklaring

Bakkehaug understreker at oppsigelsen foreløpig ikke har noe å si for dem, og tror at det innen kort tid vil være avklart hvilke forhandlere Hyundai tar med videre.

– Har du en magefølelse om Bakkehaug Bil fortsatt blir Hyundai-forhandler?

– Vi har hatt gode markedsandeler, og fulgt opp alt av krav hele veien, så jeg kan ikke se for meg at vi er i noen som helst fare for ikke å få fornyet kontrakten, sier Bakkehaug.

Selv om han erkjenner at oppsigelsen føles ubehagelig, så viser han til situasjonen på landsbasis. Nærmere bestemt hvordan Huyndai, som er verdens femte største bilprodusent, som viser stor vilje til nyskapning og innovasjon for å treffe markedet og som går så det griner på verdensbasis, har slitt i Norge.

– Vi får inderlig håpe at de forhandlerne som får fornyet sine kontrakter, samt eventuelle nye forhandlere, er fulle av entusiasme og gass – det er det som skal til, samt selvsagt at produktene treffer i markedet.

Kjekt å ha to merker

Bakkehaug Bil har solgt Huyndai i en årrekke, og har også gode salgstall å vise til.

– Hva betyr Hyundai for dere?

– Vi har Mazda og Hyundai, og det er klart at det er kjekt å ha to bilmerker. For det man har sett opp gjennom tida er det svinger hva som slår an i markedet. For eksempel er det bare tre-fire år siden vi solgte 50 Hyundaier i året, mens det i fjor ble bare 25. De siste årene har imidlertid Mazda hatt noen kjekke modeller som har truffet godt for vår del, sier Bakkehaug.