FINNSNES: Midt-Troms Museum, Ånderdalen Nasjonalpark, Ti på Topp, Midt-Troms friluftsråd og Destinasjon Senja har planene klare. Eller det vil si, sammen skal de spille hverandre gode for å trekke til seg turister fra hele verden.

- Det er viktig at vi vet om hverandre. Alle de ulike næringene representerer masse aktivitet og gode tiltak for turistene som kommer til regionen og de som allerede bor her. Det er viktig at vi kommuniserer, slik at vi kan markedsføre produktene til hverandre for alle, forteller reiselivssjef i Destinasjon Senja, Line Miriam Sandberg.

Hun mener det er fint å møtes, slik at man kan fortelle hverandre om hva man har og hva man kan få til.

- Vi er ikke konkurrenter - vi er et supplement til hverandre og sammen kan vi skape markedsføringsportaler og nettverk som gjør oss til gode deltakere i reiselivet og aktivitetstilbudet i Midt-Troms, sier hun.

Espen Prestbakmo ved Midt-Troms Friluftsråd er sikker på at Destinasjon Senja vil klare å markedsføre turistattraksjonene i regionen.

- Nå inngår vi et samarbeid som gagner alle på en bra måte. Det er ingen vits å sitte på hver si grein å jobbe med det samme, sier han.

For Prestbakmo og Midt-Troms Friluftsråd er det viktig å få markedsført informasjonen om turistmulighetene man har i regionen.

- Vi jobber jo mot å stimulere den lokale befolkninga til mer fysisk aktivitet - noe som også gagner turismen. Vi håper at de tiltakene vi nå setter igang når ut til flere, sier han.

- Bugner over

- Er Midt-Troms i en særposisjon hva gjelder natur og friluftsliv?

- Ja. Vi er ganske unike ved at vi har et tverrsnitt fra vidda inn mot svenskegrensa til de furukledde dalene i Målselv og Bardu. Vi har også kysten som er helt unik, sier han og legger til at det ikke er rart at turistene får hakeslepp når de visiterer regionen.

- Men hvorfor skal turistene komme hit til oss?

- Det bugner over av opplevelser. Vi har alt, men mangler et bedre nettverk. Derfor er Destinasjon Senja til. Turistene skal få gåsehudopplevelser rundt hver sving og ut av hver tunnel. Vi må bare markedsføre oss godt nok, avslutter Line Miriam Sandberg.