FINNSNES: I planen foreslås det å bruke én million kroner på vedlikehold av blant annet Svartfjellveien, Kvannliveien og Baltsfjord.

– Alle veiene i kommunen trenger vedlikehold, dette er bare en start. Men nå ønsker vi å få innspill til dette, sier

Teknisk sjef i Lenvik, Geir Fredriksen, er den som legger fram planen.

– Klarer ikke holde tritt

Fredriksen erkjenner at det er for lite penger til vedlikehold av vei i kommunen.

– Vi sliter med å opprettholde et godt nok vedlikehold. Vi skulle gjerne ha brukt mer penger på dette, sier han.

På grunn av stram økonomi for drift av kommunale veier har det i de senere årene vært vanskelig å foreta større og planlagte vedlikeholdstiltak på driftsbudsjettet, står det i planen, og videre:

Det er ingen tvil om at det foreligger et betydelig etterslep som vil kreve målrettet politisk prioritering for å ta igjen.

– Hvor stort er etterslepet på vedlikehold av vei i Lenvik?

– Det har vi ikke noe konkret tall på, men etterslepet er synlig for alle og enhver, sier Fredriksen, og legger til:

– Vi klarer ikke å holde tritt med etterslepet. Det er ingen hemmelighet.

Tøffe vintre

– Er ikke én million da ganske lite?

– Vi bruker en million nå, og får tross alt gjort noe for den summen. Men vi ser at etter tøffe vintre blir det mindre til sommervedlikehold, sier Fredriksen.

På slutten av 1990-tallet og først pa 2000-tallet ble det gjort en oppgradering av de nevnte veiene.

Videre ble det gjort asfaltering pa en del kommunale veier på Silsand og Finnsnes, samt i Fjordgård, Tortenlia, Vasshaug, Husøy og Gibostad.

Disse veiene begynner nå på nytt å trenge vedlikehold, står det i planen.

– Krever ressurser

– Vi har nå laget en plan med de rammene vi har. Vi håper og tror at vi kan bruke én million årlig på vedlikehold, samt der vi ønsker å investere.

Fredriksen understreker imidlertid at det kun er en foreløpig plan.

– Dette er et utgangspunkt for diskusjon, for dette er et område som engasjerer, sier han og fortsetter:

– Vi skulle gjerne hatt midler til å gå mer grunnleggende til verks, men dette krever stor ressursinnsats.

Geir Fredriksen. Foto: Fredrik Kampevoll