FINNSNES: Senja Event er en tilrettelegger for konferanser og kvalitetssikrede opplevelser til lands og til vanns gjennom hele året, med sitt utspring på “opplevelsesøya” Senja i Troms.

Deres tilbud strekker seg godt over kommunegrensene i alle retninger og i tiden framover ønsker Lena-Elise Trulssen i det private selskapet å bli mer synlig ute i verden. Hun ønsker å tilby store opplevelser utover Midt-Troms, men med base på Senja.

- Jeg er Senja-jente og jeg vet hva jeg snakker om når turistene kommer på besøk. Turistene ønsker å høre om hvordan vi lever og hvordan livet er her nord - og det ønsker jeg å fronte, forteller hun.

Imponerte turister

Ifølge henne ønsker stadig flere internasjonale turoperatører å oppdage eventyrøya i Midt-Troms.

- Det som er spennende er at det er mest fokus på vinteren og England er det største markedet for vinterturisme i Nord-Norge i dag. Dette registrerer vi fra andre aktører også, sier hun.

Fredag i forrige uke ankom det en helg gjeng med engelskmenn med hurtigruta fra Harstad. Trulssen tok dem imot på Finnsnes, hyrt inn av Destinasjon Senja, og viste dem Nasjonal Turistvei på Senja.

- Vi spiste også lunsj og tok bilder i Hamn i Senja og allerede jobbes det med konkrete turpakker over flere dager med Hamn i Senja som base, sier hun og legger til:

- Tilbakemeldingene fra gjestene er at de er veldig imponerte over naturen vi har er og tilbudene vi kan tilby dem. De trivdes også veldig godt i Hamn der de fikk servert nydelig lunsj. De så både sel og ørn den korte tiden de var der, sier hun.

VIDERE Lena-Elise Trulssen i Senja Event tar hobbyen, som hun kaller det, ett steg videre og satser på å leve av turistene.

Citylife and wilderness

Førstkommende tirsdag tar Trulssen nok en gang imot rundt 50 engelskmenn som også skal få oppleve Nasjonal turistvei.

- Det er en voldsom vekst i næringa og turistene trekkes til Senja. Vi vet at Tromsø opplever suksess - og vi henger oss litt på dem, men alle aktørene på eventyrøya merker at det er stor interesse, sier hun og påpeker at hun er stolt av de opplevelser som tilbys.

Målet til Trulssen er selv å bli kjent i verden som en som kjenner nord-områdene godt og leverer kvalitet. Hun ønsker blant annet å kunne selge konseptet «City Life and Wilderness».

Mer synlig

I april deltar hun på en messe i Bodø under navnet «Norwegian Travel Workshop». En arena for salgsmøter og nettverksbygging.

- Det er viktig at vi i samme næring framsnakker hverandre. Vi har så mye å tilby ved å kombinere flere ting i gode pakkeløsninger. Derfor ser jeg for meg å benytte meg av andre trekkplaster som ikke nødvendigvis ligger i Midt-Troms i pakkene mine, sier hun.

Omstendigheter har ført til at Senja Event har forblitt en hobby for Trulssen.

- Nå, i tiden framover, ønsker jeg å bli mer synlig og tilby store opplevelser i områdene våre. For eksempel tilbyr jeg tur til Svalbard, men hovedområdet vil være Troms fylke, legger hun til.

Hun ønsker i så måte å kunne samarbeide med alle aktørene på Senja og på innlandet og tilby gode opplevelser også for dem.

- Kan det ikke bli for mange i bransjen?

- Nei, er du gal? Vi mangler tilbud. Jo flere tilbud, jo mer opplevelser kan vi selge, svarer hun avslutningsvis.

TRUA Reiselivssjef ved Destinasjon Senja, Line Miriam Sandberg, har trua på Lena-Elise Trulssen

Reiselivssjefen: - Det er et must

Reiselivssjef ved Destinasjon Senja, Line Miriam Sandberg, påpeker at veksten er så eksplosiv som det sies.

- Det er kjempebra at vi har tilretteleggere og vertskap som Lena Trulssen ved Senja Event. De tar imot turistene, syr pakker og løsninger for både mindre og større lag. Det er svært viktig at vi har slike, gode senjaambassadører som viser de beste tingene og sprer ryktet videre, forteller Sandberg.

Sandberg er i den tro at det absolutt vil være mulig for Lena-Elise Trulssen og Senja Event å ta hobbyen videre til neste nivå.

- Vi har bruk for tilretteleggere. For de eksisterende bedriftene på Senja, som har overnattingsplasser og trenger tilbud, er det nærmest et must. Det å utdanne guider, er et prosjekt Destinasjon Senja har, nettopp for å kunne gi et best mulig tilbud til turistene, sier Sandberg og fortsetter:

- En ting er å hoppe på en buss. En annen ting er å ha en guide som forteller de gode historiene fra Senja og viser de vi har av natur, næringsliv og folket som bor der.

Selv om vinterturistmen er i vinden for tida, opplever Sandberg og Destinasjon Senja også en etterspørsel på sykkel-pakker til sommeren.

- Det har nok mye å gjøre med Arctic Race of Norway.