TROMSØ: Nå lover han at sykehuset skal ta grep.
Onsdag meldte NRK at i fjor fikk pasient- og brukerombudet i Troms inn 321 klagesaker. 200 av disse gjaldt Universitetssykehuset Nord-Norge.
Pasientskader
De fleste klagene dreide seg om feilbehandlinger, pasientskder og komplikasjoner, skriver ombudet i sin årlige rapport.
Administrerende direktør i UNN, Tor Ingebrigtsen, bekrefter overfor iTromsø at de har kjent til tallene lenge.
– Og vi var selvfølgelig ikke fornøyde da vi fikk dem. Dette er noe vi tok opp i kvalitets- og arbeidsutvalgene i hele systemet, og vi har hatt en dialog med alle lederne. Vårt mål er å videreutvikle en kultur der varslinger, kritiske innspill og avviksmeldinger blir brukt langt mer i forbedringsarbeidet, forteller Ingebrigtsen.
Vil følge bedre opp
Som en direkte konsekvens av de labre resultatene, har UNN-ledelsen besluttet å omstrukturere fag- og forskningsavdelingen og kvalitetsavdelingen.
– Dette gjør vi fordi det enkelte avvik ofte ikke blir fulgt opp raskt og godt nok. Vi prøver å forbedre denne prosessen. Vi går også gjennom Pasientsikkerhetsutvalget og Kvalitetsutvalget for å utbedre analyseprosessen og bedre sammenstillingen av summen av det som går galt for å få ut felles læringspunkter. Det ligger mye kunnskap om forbedringspunkter, for hele sykehuset, i avviksmeldingene, sier Ingebrigtsen.
Åpenhet
Avdelingsleder ved UNNs kvalitetsavdeling, Grete Åsvang, var også til stede på pasientsikkerhetskonferansen hvor rapporten ble lagt frem.
Hun forteller at det i organisasjonen jobbes kontinuerlig med åpenhet.
– Det skal ikke være sånn at man er redd for å si ifra. Å ha holde på med «name, blame and shame»-taktikker løser ingenting, og man lærer ikke fra det, sier hun.