FINNSNES: Hun er organisatorisk nestleder i Troms FrP og mener kollektivtrafikken rammer Nord-Norge og særlig distriktene. Samtidig som det sentrale Østlandet er vinneren da det blir en ytterligere økning til jernbaneutbedring.

Hov påpeker at flyseteavgiften er et forslag fra Venstre og de som husker Bondevik-regjeringen i 1998, ble samme forslag lagt fram da også.

- Tar ansvar

-  Da var Odd Einar Dørum samferdselsminister og seteavgiften ble vedtatt til 185 kroner per sete. Men avgiften gjaldt kun for de store flyplassene fra Trøndelag og sørover, opplyser Hov.

Hun understreker at avgiften ikke vil stanse på 80 kroner. Det vil også ifølge henne bli avkrevd moms for avgiften, slik at den faktiske avgiften blir 88 kroner.

- Det som er nytt i denne saken er at Venstre selv tar ansvar for sine forslag og ikke skylder på regjeringspartiene og da spesielt oss i Frp, fortsetter hun.

- Denne tidligere avgiften gjaldt kun ett år og det var den gang også kalt for et miljøpolitisk vedtak. Slik er det når man sitter i mindretallsregjeringa, da må noen og en hver svelge noen kameler, sier Hov.

-Må svelge kameler

- Jeg ønsker ikke at vi, Frp, skal gjøre slikt SV gjorde da de satt i regjering, nemlig å demonstrere på plenen foran Stortinget mot våre egne vedtak som ble fattet i regjering, forteller Hov.

Frp fikk gjennomslag for store innstramminger i asyl- og innvandring politikken, enslige pensjonister får 4.000 kroner mer og gifte pensjonister får beholde mer av sine egne opptjente penger.

- Vi må være tydelige på at flyseteavgiften er en sak vi har tapt. Vi får håpe et denne symbolpolitikken i likhet med poseavgiften snur, slik at både befolkningen og ikke minst næringen i nord, blir mer konkurransedyktig, utbroderer Hov.

- Vil ramme distriktene

NHO Luftfart har beregnet at for en familie på fire vil en tur/retur-reise i Norge bli nær 800 kroner dyrere enn i dag, og at den samlet vil koste passasjerene to milliarder kroner i året.

- Den nye avgiften vil spesielt ramme privatreisende, fordi forretningsreisende trolig vil få avgiften dekket av arbeidsgiver, sier Hov.

-Det kuttes på togbilletter sørpå, mens vi nordpå som ikke har tog å ty til ”premieres” med påslag på flybillettene. Det er nesten trend i slike utgifter, påstår Hov og legger til:

- En kan undres om politikerne er klar over at fly og bil er en nødvendighet i Nord-Norge. Det er nesten bare Tromsø og de regionale rutene som har et godt fungerende kollektivtrafikk med buss eller båt, mener Hov.