SOM MANGE andre tiendeklassinger, reiste vi i 10 D ved Finnsnes Ungdomsskole på klassetur. Berlin som var destinasjonen vår, er en by som alle burde oppleve i løpet av sitt liv. Byen er stor, med historiske bygninger, moderne arkitektur og flere shoppingsteder. Her er det noe for enhver smak.

VI VAR i Berlin i totalt fem dager, og reisen var i regi av Hvite Busser. Tidlig lørdag morgen, 16. oktober, reiste vi fra Tromsø Lufthavn og landet i Berlin-Tegel på ettermiddagen med en mellomlanding på Gardemoen.

DAG TO i Berlin var en dag vi blir å huske veldig godt i lang tid fremover. Med buss fra Berlin, satte vi kursen først mot byen Oranienburg, og deretter byen Ravensbruck. Dagens tema var menneskets ondskap, og målet var å besøke konsentrasjonsleirene Sachsenhausen og Ravensbrück som ble brukt under andre verdenskrig. Sachsenhausen og Ravensbruck ble i løpet av perioden krigen varte brukt som en del av den statlige terroren som nazistene, med Adolf Hitler i spissen, påførte politiske motstandere, jøder og andre grupper i samfunnet som lå på bunnen i nazismens hierarki.

SACHSENHAUSEN som var den første leiren vi besøkte, var en av mange konsentrasjonsleirer som nazistene etablerte. En kald og dyster stemning slo mot oss når vi ankom og gikk gjennom porten der det sto «arbeit macht frei». Reiselederen vår, Annie, tok en kort briefing på appellplassen om hva som hadde foregått på den store flaten foran oss for knapt 70 år siden. Her hadde hundretusener av mennesker vært fange under tyske SS-soldater.

DERETTER tok Annie oss med på en rundtur på leirmuseet. Runden presenterte oss mange inntrykk som kommer til å vare i lang tid fremover. Vi gikk først til brakkene fangene hadde levd i. Det var trange bygninger der det bodde opp til 200 mennesker. Deretter spaserte vi til fengslet i fangeleiren, der bla. sønnen til diktatoren Josef Stalin hadde vært oppholdt. Veien videre gikk til spisehallen som hadde blitt lagd om til et museumsrom, der vi fikk et nærmere innblikk i hverdagen til en fange.

SÅ EN liten tur ut av den opprinnelige leiren, en stasjon som skulle være skjult for omgivelsene. Vi ble ledet til Stasjon Z, altså endestasjonen. Kom man hit var det for å ta sitt siste åndedrag. Der var det et stativ som ble brukt til å kvele ofrene så sakte som mulig, en skytevegg og rester av et gasskammer og krematorium. Sachsenhausen var opprinnelig ikke en utrydningsleir, men i 1941 beordret Hitler at 18.000 krigsfanger skulle dø. 12.000 av de døde gjennom et «nakkeskuddanlegg», resten av kvoten døde av sult og utmattelse. Stasjon Z ble bygd i 1942 for å “rydde” i leiren, der de trengte massedrap på et industrielt tempo.

STØRST inntrykk fikk vi kanskje på den siste stasjonen. Det var den medisinske avdelingen, og der gikk vi et besøk til patologirommet. Der gjennomførte de eksperiment på både døde og levende mennesker.

ETTER TUREN i Sachsenhausen, var det nå tid for å besøke enda en konsentrasjonsleir. Men denne gangen, var det kvinneleiren Ravenbruck vi skulle se. De som dessverre ble sendt til leiren, ble ved ankomst nedverdiget ved å bli kledt nakne og deretter beordret i dusjen. Leiren i Ravensbruck var overfylt og maten var dårlig. Tynn suppe uten næring var det kvinnene ble servert etter en lang arbeidsdag.

MANGE AV kvinnene som ankom, var enten gravide eller hadde med seg barn. De fleste barna døde raskt av sult eller av de dårlige forholdene i leiren. De som var heldige og overlevde, ble umiddelbart tatt fra moren og ble ofre for nazistens sadistiske ondskap. Drukning, kveling, forgiftning, inhumane medisinske eksperimenter og kremering i både levende og død tilstand er blant annet det vi i etterkant ser har blitt gjort med både mor og barn. Hundretusener av kvinner fra over 20 ulike nasjoner ankom leiren i årene den var i drift. Felles for dem alle var at de var jøder. Over to tredjedeler av kvinnene døde enten av sult, sykdom, tortur eller henrettelser.

RAVENSBRUCK har blitt restaurert veldig i årens løp, og i dag er selve bygningen hvor kvinnene satt omgjort til museum. Hver eneste nasjon som hadde borger i leiren, har et eget rom med utstillinger og fakta av hva de ulike fangene opplevde.

NORGE VAR blant mange landene som hadde fanger der, og det var til sammen hele 103 norske kvinner som var innom Ravensbruck. Mange av kvinnene døde der eller ble oversent til andre leirer, men en del av dem ble reddet av de hvite bussene i regi av Røde Kors.

RUNDEN I Sachsenhausen og Ravensbruck ble avsluttet med en høytidelig minnestund, først og fremst for de norske fangene, men også for alle som har vært offer for nazistens hat og terrorregime. Det ble en stemningsfull stund med diktlesing av “Du skal ikke glemme”, blomsternedleggelse og et minutts stillhet.

ETTER MANGE timer med historie fra andre verdenskrig, fikk vi en fin overraskelse fra guiden. Vi dro til Olympiastadion! Olympiastadionen er et sportsstadion i bydelen Charlottenburg i Berlin, og rommer så mye som 74.228 tilskuere. Arenaen brukes brukes til både fotball, friidrett og konserter. For de som er fotballinteressert var dette en ekstra stor opplevelse, siden VM i fotball i 1974 og i 2006 ble arrangert der og Champions League finalen 2014/2015 mellom Juventus og Barcelona ble spilt på Olympiastadion 6. juni 2015.

DEN TREDJE dagen brukte vi til å se oss rundt i Berlin. Da fikk vi se hvor mye fint Berlin har og by på, og hvor mye historie byen har. Vi fikk blant annet se Checkpoint Charlie, Brandenburger Tor, Holocaust minnesmerke og Berlinmuren. Vårt første stopp var med Holocaust minnesmerke, som er mange minnesteiner til minne om alle de jødene som ble drept under andre verdenskrig. Over gaten fikk vi se Brandenburger Tor som er en byport som står ved Pariser Platz i Berlin.

VÅRT NESTE stopp var ved Berlinmuren, som ble reist 13. august 1961 og var da 45,1 kilometer lang. Hovedhensikten med muren var å hindre et stadig stigende antall flyktninger fra DDR i å krysse grensen. Den siste plassen vi stoppet på var Checkpoint Charlie, som var en grenseovergang mellom den amerikanske sektoren av Vest-Berlin og den sovjetiske sektoren Øst-Berlin. Denne grenseovergangen besto mellom 1945 og 1990.

DEN SISTE dagen vår i Berlin ble brukt hovedsaklig til å se mer av Berlin. Vi reiste til Alexanderplatz, som ligger sentralt i Berlin. Her finner man blant annet Berlins fjernsynstårn, som er en veldig attraktiv attraksjon. Til tross at det var overskyet og tåkete denne dagen, tok mange av oss turen opp til utsiktsplatformen som ligger hele 204 meter over bakken. Etter lunsj ved Hard Rock Cafe, brukte vi resten av dagen til å shoppe. Mye penger ble brukt, og nyttige og noe mindre nyttige klær og ting ble kjøpt. Onsdag kveld, 21. oktober kom vi endelig hjem igjen til Finnsnes. Borte bra, men hjemme er alltid best! Klasseturen til Berlin har vært svært lærerikt og noe vi vil huske lenge. Vi fikk blant annet lære at en fremtid med menneskeverd, og uten rasisme og ekstremisme er veien å gå hvis vi ikke vil at historien skal gjenta seg.

EN STOR takk til foreldrene, lærerene og klassekameratene våre som bidro til en flott og minnerik klassetur. Og til slutt - Berlin er absolutt en by som må besøkes uansett om det er med klassen, familien eller vennegjengen!

CHARLIE: Her er gjengen ved Checkpoint Charlie. Fra venstre Jørgen Sæterbø Larsen, Ulrikke Andrea Kolbeinsen, Silje Alexandersen, Frida Kvalvik Henriksen, Thea Knutsen og Emma Dalgård på Checkpoint Charlie i Berlin. Foto: Privat