ASPELUND: Jentene kan kunsten å beherske de beltegående kjøretøyene der de snirkler seg mellom bjørkeleggene på vei mot toppen. Oppe på et platå, like før en bratt bakke, stopper de. Midt oppe i bakken har hjelpemann Bjørn-Øivind Berger med Folkebladets journalist på passasjersetet kjørt seg fast i den råtne snøen.

Folkebladet-TV: Her er elevene på skuter-trening

Kommanderer

Sverre Nordmo, som også er med i følget, kommanderer jentene opp i bakken for å hjelpe Berger med å få den 350 kilo tunge skuteren løs.

– Å kjøre seg fast hører med til det å ferdes på snøskuter. Derfor er dette god lærdom, sier Nordmo som er lærer ved Senja videregående skole skolested Gibostad.

Akkurat nå er han instruktør for elevene Sandra Johansen, Iselin Mentzoni og Maylin Fredheim som er i ferd med å avslutte sin obligatoriske opplæring for å ta førerkort klasse S for snøskuter.

Nytt tilbud

I år er første gangen at Senja videregående på Gibostad tilbyr elevene på grønn linje VG 1 å ta skuterlappen i skoletida. Og tilbudet, som er helt gratis, har virkelig slått an. Av 16 elever er 15 med på kurset. Den ene som ikke er med har skuterlappen fra før.

– Du kan si vi gjør dette for å henge med i tida og tilfredsstille behovet og etterspørselen. Mange ungdommer er interessert i og fascinert av motorer, kjøretøyer og teknologi. Fram til 2006 kunne du kjøre skuter på bilsertifikatet. Men det kan du ikke lenger. Nå må du ha eget sertifikat klasse S.

– Skuter og ATV er også blitt helt vanlige hjelpemidler på gårdene ute i distriktet, på lik linje med traktor. Både i landbruk og skogbruk er kjøretøyene til nytte, sier Sverre Nordmo som ved siden av lærerjobben driver opplæring til skutersertifikat gjennom firmaet NMC Active AS. Han var derfor selvskreven til å ta seg av det nye tilbudet ved skolen.

Selvstendig kjøring

Kurset elevene må gjennom, etter først å ha tatt trafikalt grunnkurs, som de også får ved skolen, er på minimum 13 timer. Denne dagen skal Sandra, Iselin og Maylin gjennom trinn fire som er det siste på stigen. På programmet står en lengre skutertur opp mot Kistefjell hvor jentene selv skal finne rette sporvalg og ta seg fram til et mål de har fått på kartet. Før Nordmo lar jentene slippe til på skuterne gir han dem teoretisk innføring i bruk av kart og kompass i kurslokalene på Aspelund.

– Skal du ut på langtur er det viktig å kunne bruk av kart og kompass. GPS er også nyttig, men du kan ikke bare lite på GPS siden den kan gå tom for strøm, innprenter Nordmo.

– Det er videre veldig viktig at vi lærer oss å lese terrenget for å ta rett sporvalg og ikke kjøre oss fast, fortsetter han.

Budskapet hans er også å vise hensyn til skigåere og dyr; slakke av på gassen for ikke å skape unødig støy og kjøre godt utenom.

– Sverre er en flink lærer, sier Sandra Johansen, som er fra Storsteinnes, der foreldrene har gård.

– Kjekt med lappen

Både hun og Iselin og Maylin ser det som nyttig og kjekt å ha skuterlappen. Om de får bruk for den i yrkessammenheng, vet de ikke ennå, men alle synes skuterkjøring er fin rekreasjon.

– Jeg synes skolen skal ha all mulig ros for å innføre et tilbud som dette. Det viser at skolen prøver å ta vare på elevene på en god måte. Skolehverdagen blir mer variert. Jeg tror nok også det vil ha sitt å si for rekrutteringen av nye elever. Det er klart det er attraktivt når vi nå kan ta sertifikat både for snøskuter og traktor i skoletida. Traktorlappen får vi tilbud om neste år. Vi har også tilbud om å ta jegerprøven, sier Iselin Mentzoni, som er fra Tromsø.

Skulle elevene ha betalt for skuterlappen selv ville det kostet bortimot 12.000 kroner, inkludert trafikalt grunnkurs.

Maylin Fredheim, også hun fra Storsteinnes, gir gass på Arctic Cat’en i det hun skal opp en bakketopp. Totaktsmotoren freser hissig.

– Det er artig å kjøre skuter. Jeg koser meg skikkelig, sier Maylin.

Hun stortrives også på skolen.

– Jeg elsker å holde på med dyr og være ute i frisk luft. Det får jeg mye av på Gibostad. Kunne ikke tenkt meg noen annen skole, sier hun.

Grilling og kos

Elevene greier endelig å få løs den fastkjørte skuteren. Deretter kjører de ned til trafikksenteret på Aspelund og velger ei ny, mindre bratt rute til fjells igjen. Ved Akeberg-elva slår de leir og fyrer opp grillen. Pølser hives på og kaffe skjenkes i koppene.

– Skuter handler om kos, det handler om å ta vare på hverandre og ha de rette holdningene. Det er mye av det kurset dreier seg om. I dag har jentene med sin kjøring vist at de kan det som skal til for å ta sertifikatet, sier Sverre Nordmo.

Etter at elevene er ferdig med det obligatoriske kurset gjenstår det bare en teoretisk prøve ved trafikkstasjonen til Statens vegvesen. Greier de å svare på 30 spørsmål uten å overstige maksgrensa på fem feil, er lappen i boks.

Teoretisk undervisning hører også med til skuteropplæringa. Fra venstre Sandra Johansen, lærer Sverre Nordmo, Iselin Mentzoni og Maylin Fredheim. Foto: Vidar Bjørkli
Hjelpemannen til Sverre Nordmo, Bjørn-Øivind Berger, har kjørt seg fast i den råtne snøen på vei opp mot Kistefjell. Også fastkjøring hører med til skuteropplæringa. Foto: Vidar Bjørkli
Snøskuterkurset elevene må gjennom utgjør minimum 13 timer. Gradvis lærer de seg å beherske kjøretøyene. Her er Maylin Fredheim på vei til fjells med grill på tilhengeren. Foto: Vidar Bjørkli