FJELLANDSBYEN: Gudny Ingebjørg Hagen hadde idé og manus til barne-tv-programmene ”Jul i Blåfjell” og ”Jul på Månetoppen”. Hun var også involvert i utbyggingen og driften av Blånisseland i Målselv fjellandsby fra 2008 og frem til konkursen i 2013. Hun mener at Reidun Nilsen i Mauken Utvikling AS, som kjøpte fasilitetene før jul i fjor, utviser veldig dårlig forretningsskikk ved å bruke blånisse-navnet for å skape oppmerksomhet rundt sitt nye prosjekt i fjellandsbyen.

Merkevare

– Jeg har appellert til Reidun Nilsen helt siden de kjøpte huset, hvor hun bruker begrepet Blånisselandet. Hun bruker mine beskyttede ord og begreper bevisst i sin markedsføring, sier Hagen.

Reidun Nilsen sier hun har forståelse og respekt for Hagens verker og at det knytter seg følelser til både salg av konkursboet og at nye eiere nå selger innholdet i huset. Men hun er uenig i kritikken fra Hagen.

- Vi har kjøpt det ”tidligere Blånisselandet i Målselv” i henhold til annonsering på finn.no, samt kontrakten med selger Innovasjon Norge. I en overgangsfase er det naturlig å si ”tidligere Blånisselandet” for å stedfeste huset geografisk. Men vi har absolutt ikke behov for å snakke om blånisser i fortsettelsen. Tvert imot har vi behov for å fjerne alle assosiasjoner til blånisser, slik at folk tenker Aurora Park og vårt nye konsept istedet. Det er da også en av grunnene til at vi nå selger innholdet i huset, sier Nilsen.

Pariserhjul

Tingene Nilsen sikter til er blant annet et togsett og et pariserhjul. Hagen mener det blir feil å skrive i annonsene at tingene ble brukt i Blånisselandet.

– Jeg mener det er uetisk. Hun har ingen plikt til å bruke noen andre sin merkevare for å selge noe. Det mener jeg er respektløst og veldig belastende for mitt blånisseunivers. Dette er attraksjoner som krever godkjennelse før bruk og ikke må havne hvor som helst og til hvem som helst - det følger med et stort ansvar. Jeg er livredd for at attraksjonene blir knyttet opp mot min merkevare hvis det skjer noe med dem og noen skulle bli skadet, sier Hagen.

Nilsen mener det må være lov å fortelle hvor en gjenstand man skal selge tidligere har vært brukt.

– Jeg skjønner ikke at det kan være galt, selv om jeg kan forstå følelsene omkring det. Toget ble laget for tidligere Blånisselandet, så det bør en kjøper vite, sier Nilsen.

– Når det gjelder sikkerhet så ble tingene kontrollert og godkjent etter alle lovens regler så lenge de var i bruk. Nye eiere vil få med tilgjengelige dokumentasjoner og manualer, forsikrer hun.

Blånissenes ånd

Hagen ønsker også å oppfordre Nilsen til å gi bort noen av tingene de nå forsøker å selge.

– Jeg vil rett og slett utfordre Reidun Nilsen til å gi bort togbanen i blånissenes ånd. Blånissenes visdomsord er – Vi blånisser låner og gir noe tilbake. Vi fikk låne et publikum i noen år. Et veldig lojalt Nordnorsk publikum som kom igjen og igjen, inntil det ikke var noe mer og komme for. Derfor synes jeg nå at det ville vært veldig passende om hun ga dette bort, sier Hagen.

Reidun Nilsen forteller at det er vanskelig å få til noe så langt mot nord i et lite marked, og at de trenger alle midler de kan få tak i.

– Vi er ingen store forretningsinvestorer her. Vi er folk fra bygda og regionen som forsøker å redde stumpene av noe som vi hadde stor tro på. Vi er ikke rike, og trenger penger for å få laget noe nytt. Derfor håper jeg virkelig at noen vil kjøpe tingene og bidra til at det blir virksomhet i bygget og ikke tomt og dødt, sier Nilsen.

NYTT: Reidun Traasdahl Nilsen og Mauken Utvilking AS skal i gang med et nytt konsept og ønsker å kvitte seg med assosiasjonen til blånisser. Foto: Stian Jakobsen Foto: Stian Jakobsen