BARDUFOSS: Det er Universitetssykehuset Nord-Norge (Unn) som gjennom sin anbudskonkurranse har skapt strid innen drosje- og persontransportnæringen i Troms.

Fra 1. juli i år er det Stein Sørensen persontransport i Tromsø som skal drive pasienttransport for Unn, det være seg til sykehuset eller lege i distriktet. Et anbud drosjenæringen i distrikts-Troms har hatt i en årrekke gjennom Troms Taxi. Drosjenæringen i distriktet har valgt å være lojale mot Troms Taxi, og nekter i stor grad å være underleverandør for SSP.

Det kan ramme pasienter knallhardt økonomisk.

Harde påstander

Nå hagler påstandene mellom Troms Taxi og SSP, og i tillegg mener Troms Taxi at Unn er årsaken til hele oppstanden.

PÅSTANDER Daglig leder i Troms Taxi, Ole M. Johansen, kommer med kraftige påstander både mot Unn og den nye pasienttransportøren.

– SSP har ikke biler og sjåfører nok og har heller ikke løyve til å kjøre i de kommunene som omfattes i anbudet. Selskapet har ikke kjennskap til de kommunene det gjelder. Unn setter pasientsikkerheten i fare med utelukkende å tenke pris og ikke kapasitet, hevder daglig leder i Troms Taxi, Ole M. Johansen.

– Troms Taxi driver rene kartellvirksomheten, kvitterer fungerende daglig leder og styrelder i SSP, Bård Henrik Sørensen.

Kynisk utnyttelse

– Pasientrettighetene er totalt tilsidesatt for en kynisk anbudshåndtering fra Unn. Og det utelukkende for å presse drosjenæringen til spottpris. Unn har kun sett på pris og ikke på kapasiteten til SSP. Det er kynisk at man lar operatører uten biler få anbud for å presse drosjenæringen under sine vinger, sier Johansen til Folkebladet.

Pasientene får svi

Så lenge drosjene ikke har en avtale med Unn, får dem ikke betalt. Det medfører at pasientene selv må betale for pasienttransporten, for så å søke om refusjon i etterkant, hevder Johansen.

– Det kan bli svært dyrt for eldre mennesker med begrenset pensjon, sier han.

Kjøre/hviletid

Johansen hevder også at minibussene SSP i stor grad opererer med er underlagt kjøre og hviletid.

– I praksis betyr det at det må være tre personer på hver bil for å kunne drive døgnvakt, hevder Johansen.

Nå vil Troms Taxi melde Unn inn for Kofa (klagenemnda for offentlige anskaffelser).

– Det gjør vi fordi vi mener Unn har brutt anskaffelsesforskriftene ved kun å sjekke pris og ikke kapasitet, sier Johansen.

Unn har ansvaret

BARDUFOSS: – Vi fester lit til at den nye transportøren vil gjøre en god jobb. Uansett er det vårt ansvar og vår plikt å skaffe pasientene transport dit de skal, sier seniorsaksbehandler ved Pasientreiser på Unn, Einar Holand.

Men samtidig erkjenner Holand at noen pasienter i enkelte tilfeller kan måtte betale for reisen selv, for så å få utgiftene refundert hos Pasientreiser i etterkant.

– Dette er ikke godt nok i forhold til pasientrettighetene, som vi kan risikere dersom når transportnæringen ikke vil samarbeide med oss. Da kan det dessverre gå ut over pasientene. Når vi estimerer en drosjepris går vi ut fra 25 kroner per kilometer. Det sier seg selv at det fort kan bli dyrt. Vi har et krav om fjorten dagers behandlingstid på refusjonssaker, men ligger i dag på en måned. Her kan det bli snakk om store summer for enkelte, og derfor må vi nok prioritere opp dette arbeidet, sier Holand.

Når det gjelder påstanden fra Troms Taxi om at Unn bare har sett på pris og ikke kapasitet, sier Holand:

– Det er ikke nødvendig å stille krav til kapasitet. I dette tilfellet har vi bare stilt krav til pris i konkurransen. Tilbudet om den såkalte andreretten på anbudet ble også avvist av Troms Taxi.

– Vi har full kontroll

TROMSØ: Fungerende daglig leder og styreleder i SSP, Bård Henrik Sørensen, tilbakeviser påstandene til Troms Taxi.

PASIENTENE - Dette går kun ut over pasientene, sier fungerende daglig leder og styreleder i SSP, Bård Henrik Sørensen

Sørensen sier Troms Taxi lever av provisjonen til løyvehaverne, og at de egentlig ikke har noe med denne saken å gjøre.

– Hvis drosjeeierne i Midt-Troms velger å være lojale mot Troms Taxi og nekter å være underleverandør for SSP, går kun ut over pasientene. Det blir et bedre tilbud hvis løyvehaverne vil samarbeide med oss, mener Sørensen.

– Vi har full kontroll og har kapasitet til å oppfylle det som står i kontrakten. Minimumskravet er en bil i hvert distrikt, og vi har nok kjøretøyer til og ivareta kontrakten. Vi er klare til å oppfylle våre forpliktelser, sier Sørensen.