FINNSNES: – Det er for mange rigide og urimelige regler. Nå ønsker vi å forenkle forskrifter som vil berøre både bobilmiljøet og andre bilentusiaster, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

I utgangspunktet kan det se ut som relativt små endringer, men Amcar er klar på at dette er viktige endringer.

– Vi er særdeles godt fornøyd med at Norge nå melder seg inn blant resten av verden igjennom å få vekk særnorske forskrifter, sier daglig leder Hilberg Ove Johansen i bilorganisasjonen Amcar til ANB.

Drømmebil

FRA ULOVLIG TIL LOVLIG Oransje parkeringslys har vært ulovlig i Norge. Nå blir det lovlig, sammen med en rekke andre lys som er lovlig i andre land.

Endringene skal gjøre det enklere å importere drømmebilen til Norge. I dag må bilen nærmest være fabrikkny for å kunne importeres som original. Blant endringene det legges opp til er følgende punkter:

– Lysregler justeres. Sidemarkeringslys og oransje markeringslys i front skal kunne brukes, noe som er helt vanlig blant annet i USA.

– Kjennetegn i komprimert størrelse skal bli tillatt for biler hvor plass til skiltet er mindre enn standard norsk størrelse.

Bobil-regler

Det legges også opp til likebehandling av bobiler og personbiler i forhold til EU-kontroll.

LIKEBEHANDLING Nå lover regjeringa at bobiler skal likebehandles med andre biler. Foto: Tom Benjaminsen

Bobiler skal få kjøre opp mot 100 kilometer i timen - ikke i 80 slik som er grensa i dag. Endring i ferjetakst og bompenger for bobiler vurderes også.

– Spesielt i bobilmiljøet er mange oppgitt over å måtte kontrollere bilen hvert år, sier Solvik-Olsen.

Tidligere i april var Norsk bobilforening med lenvikværing Kurt Jensen i spissen på Stortinget for å få på plass endringer i regelverket. Blant det som ble diskutert var nettopp reglene som gjelder for bobiler over 3.500 kilo.

Det arbeides i tillegg med endringer i periodisk kjøretøykontroll for eldre biler med en rullerende 30-års regel slik at periodisk kjøretøykontroll hvert annet år gjelder for biler inntil 30 år.

En sjeldnere kontroll fram til bilen er 50 år, og bortfall når bilen er mer enn 50 år.