Bjørgatunnelen blir i praksis helt ny når Statens vegvesen er ferdig med den.

Fortviler over stenging — ber om alternativer Lokalbefolkninga fortviler over tunnelstenging i flere måneder. Ordfører i Dyrøy følger opp medalternativer til vegvesenet. Starter opp

Det er 33 år siden Bjørgatunnelen på fylkesveg 211 i Sørreisa kommune åpnet, og tunnelen trenger bedre sikkerhetsutstyr, lys og et stabilt dekke.

Mandag 14. august starter Statens vegvesen jobben, på vegne av Troms fylkeskommune, og forventer å være ferdig med jobben i mars 2018.

- Opprustingen av Bjørgatunnelen er en del av Troms fylkeskommunes plan for å få tunnelene på fylkesvegnettet på linje med kravene EU setter for tunnelsikkerhet, heter det i en pressemelding fra Troms fylkeskommune.

Kun én lokal tilbyder vil utbedre denne tunnelen Av syv anbud er Nordhaug maskin fra Sørreisa eneste anbyder fra regionen på Bjørgatunnelen. Prisene er lavere en først anslått. Omkjøring

Mens fylkeskommunen forbedrer sikkerheten i Bjørgatunnelen må trafikantene bruke den alternative ruta på fylkesveg 84.

Denne omkjøringa er sju kilometer lengre og gir om lag fem minutter lengre kjøretid mellom Brøstadbotn og Sørreisa.

- Noen får lengre omkjøring enn dette også, fordi de bor i nærheten av Bjørgatunnelen og først må kjøre til Brøstadbotn før de starter på omkjøringsvegen, sier byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Lauransen og legger til:

- Vi har stor forståelse for ulempene arbeidet vårt gir både skoleelever og pendlere i høst og vinter, og er glade for at lokalbefolkningen ser at dette er et nødvendig prosjekt - og derfor helt sikkert har den tålmodigheten vi må be om i et slikt prosjekt.

Troms fylkestrafikk har ifølge pressemeldingen tilpasset sine bussruter og holdeplasser, slik at bussen henter passasjerer langs hele vegen inntil tunnelen på begge sider.

- Dermed kan befolkningen langs fylkesveg 211 fortsatt bruke bussen, men også denne vil bruke lengre tid på grunn av omkjøringen, meldes det.

Må stenge helt

For å legge ned kabler til de nye lysene og sikkerhetsutstyret, må hele kjørebanen i Bjørgatunnelen graves opp. I tillegg har undersøkelser vist at dreneringen under kjørebanen er så dårlig at den må byttes ut.

- Vi må grave oss helt ned til berget for å gjøre den nye vegen i tunnelen så stabil som vi ønsker, og da kan vi dessverre ikke holde tunnelen delvis åpen mens vi jobber, sier Lauransen avslutningsvis.

Arbeidet i Bjørgatunnelen har en prislapp på om lag 25 millioner kroner, og det er entreprenøren Abot som skal utføre arbeidet i tunnelen.