De nye NH90-helikoptrene, som ble forsinket til Bardufoss, sliter med korrosjon etter at saltvann samler seg opp på uforutsette steder.

Det skriver Teknisk Ukeblad.

Maritime operasjoner

Det er det nederlandske og det franske forsvaret som har avdekka korrosjonsproblemer etter å ha brukt helikoptrene i maritime operasjoner.

I forrige måned starta trening i maritime operasjoner, da NH90-helikoptrene trente med KV Senja. Inntil da har NH90-helikoptrene i hovedsak operert over land, skriver fagbladet. Det er så langt ikke oppdaga rust i de norske helikoptrene.

- Vi er kjent med problemene, men har ikke oppdaget noe tilsvarende. Men man må ta i betraktning at vi har begrensa erfaring med sjøoperasjoner med våre NH90, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret til Teknisk Ukeblad.

Nederland stopper

Det nederlandske luftforsvaret har varslet at de ikke kommer til å motta de siste sju helikoptrene sine før de er sikre på at korrosjonsproblemene er utbedra av produsenten.

Korrosjonsproblemene oppstår når helikoptrene har vært ute på maritime operasjoner, og skal spyles etterpå. Rotorbladene og halen til helikoptrene må, når de er landa på dekk og det er litt sjøgang, foldes sammen i løpet av tjue minutter. Det gir ikke tid til skylling først, skriver Teknisk Ukeblad.