NATTMÅLSKARDET: Mandag formiddag skulle Jonas Sæbbe til Brøstadbotn på verksted med bilen sin. Kjøreturen fra Lavangen gikk flott, helt til Sæbbe kom til en stengt vei rett på fylkesveg 84, rett før avkjøringa inn til Nattmålskardet.

– Der hadde de gravd over veien. Jeg stod først og venta til klokka halv tolv, men ble ganske irritert. Jeg kjørte tilbake for å ringe fylkeskommunen for å høre om det var annonsert at veien skulle være stengt. De hadde ikke hørt noe, så jeg ble henvist til Statens Vegvesen. Der fikk jeg aldri noe svar, forteller Sæbbe.

Han ble stående og vente helt til klokken var 12.55 – altså nesten to og en halv time.

– Jeg synes det er dårlig at det ikke var skiltet om at veien skulle stenges, og at det heller ikke var informert om når veien skulle åpnes igjen, sier Sæbbe.

For andre gang

Spesielt frustrert er Sæbbe ettersom dette var andre gang han opplevde å bli stående fast på strekninga.

– Det er ei uke siden sist jeg ble stående i to timer, forteller Sæbbe.

– Hva synes du om det hele?

– Jeg forstår at man må bytte ut stikkrenner, men man kunne satt ut skilt og informert om situasjonen, slik at de som trengte det kunne kjørt om Bardufoss i stedet. Det er jo en ganske drøy omvei, så da er man avhengig av å få god informasjon først. Slik som det var lagt opp her, blir man faktisk direkte hemmet av, understreker Sæbbe.

Han anslår at det oppstod en kø av vel 20 biler i forbindelse med vegstengninga.

– Jeg snakket med et par andre i køen, og det var flere enn meg som var veldig oppgitt over den dårlige informasjonen. Man blir jo frustrert – spesielt i disse ferietider, når vegen stenges to-tre timer på dagtid, sier Sæbbe, som mener det hadde vært langt mer forståelig om stikkrenneutskiftinga hadde foregått på natterstid.

– Det er jo normalt sett slik et foregår.

Forstår frustrasjonen

Seksjonssjef for drift og vedlikehold i Statens Vegvesen, Knut Øvervoll, har forståelse for at folk blir irriterte over å bli stående og vente på stengte veier.

Vi har det oppe og vurdere mulige måter å gjøre det på for å unngå mest mulig ventetid, men akkurat denne type jobb tar litt tid, og da må veien være stengt en stund, sier Øvervoll.

Han mener imidlertid at Sæbbe må ha vært maks uheldig som måtte vente såpass lenge som 2,5 timer.

– Da kom han nok til akkurat rett etter at de hadde gravd over veien. Vi må bare be folk akseptere at det dessverre er sånn. Fordelen er at vi får en bedre vei etterpå.

Når det gjelder kanalene Vegvesenet bruker for å varsle stenging av vei, så brukes annonser i lokalaviser, Vegvesenets egen nettside og man kan i tillegg ringe til 175 for å få informasjon.

– Kunne arbeidet vært gjort på natta?

– Man er minst til hinder på natta, men vi må bruke flere timer til arbeidet enn det vi har til rådighet på natta. Hvor vi benytter oss av nattarbeid varierer også ut ifra hvor stor trafikkbelastning vi har på en strekning, poengterer Øvervoll, som også påpeker at nattarbeid har sine helsemessige ulemper for arbeidsfolket.

Han ber folk gi beskjed til 175 dersom man har klager på dårlig skilting i forbindelse med stengte veier.

Jonas Sæbbe lot seg irritere av å bli stående og vente i 2,5 timer da veien var stengt. Foto: Privat