SENJAHOPEN: – Dette er vi svært glad for, sier ordfører Roar-Åge Jakobsen i Berg.

- Senjahopen havn er et av fyrtårn-prosjektene i Berg. Behovet for å gjøre innseilingsrenna dypere og enda bredere, har meldt seg i takt med at båtene er blitt større. Dette er en sak vi har jobbet med overfor Kystverket både fra kommunen og næringslivets side, sier Jakobsen.

– At vi nå har fått gjennomslag er gledelig, slår han fast.

Mange skipsanløp

Med sin betydelige industri både innafor pelagisk, hvitfisk og reker, har Senjahopen årlig et høyt antall skipsanløp. På 90-tallet ble renna og havna utdypet nettopp med tanke på å legge til rette for denne industrien. Men nå har utviklinga gått videre. Spesielt er ringnotsnurperne blitt større og stikker dypere.

– Vi anser behovet for å utbedre innseilinga med større bredde og dybde, samt å mudre inne i sjølve havna, som en av de viktigste oppgavene å løse. Dette er et prosjekt som vil ha stor samfunnsmessig nytteeffekt, sier senioringeniør Cato Solberg i Kystverke.

– Vi har derfor rangert Senjahopen høyt i vår innstilling til Nasjonal Transportplan 2018–2029. Vi ønsker å løse prosjektet tidlig i planperioden. Den endelige prioriteringa blir opp til politikerne å avgjøre, sier Solberg.

– Trenger mer penger

I utkastet til Nasjonal Transportplan har Kystverket ført opp Senjahopen med et beløp på 117 millioner kroner.

Ifølge ordfører Roar-Åge Jakobsen er det snakk om å utdype renna til ni meter og utvide bredda til 70 meter.

– Det vil kreve mer penger enn 117 millioner kroner for å komme i gang, og dette vil vi nå jobbe for, sier Jakobsen.

Han sier at Berg kommune har planer om å utnytte muddermassene til å fylle ut et industriområde mellom innerbruket og Maritim Installasjon.