TROMSØ: - Maskinentreprenørenes Forbund har mer enn rett. Vedlikeholdsetterslepet på de 8000 km fylkesvei i Nord-Norge er på 15-22 milliarder. (I hele landet er etterslepet på fylkesveiene 45-70 mrd, beregnet i 2013). Det er de samme fylkesveiene som er en forutsettning for at nasjonen Norge skal tjene milliarder på sjømateksporten, skriver fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo i et lengre innlegg på Facebook.

Sp-politikeren mener det er på høy tid at regjeringen og Stortinget begynner å ta tak i etterslepet.

- Med dagens økonomiske nivå regjering og storting stiller til disposisjon for fylkeskommunene i Nord-Norge, vil det ta 40 år å løse etterslepsutfordringene. Derfor må det på plass et nasjonalt etterslepsløft for fylkesveiene der regjering og storting tar ansvar for flere tiårs nedprioritering av nordnorsk infrastruktur, mener Prestbakmo.

Randi Pedersen i Maskinentreprenørenes Forbund sier til NRK at Nord-Norge bare får halvparten så mye til ubedring av veiene sammenlignet med resten av landet.

- I veldig mange år har veiene i Nord-Norge fått ti prosent av veibudsjettet og under det, samtidig som vi har veldig mye av veiene i landet. Det snakkes om satsing i nord, men så lenge vi har en infrastruktur som er dårligere enn ellers i Norge, så vil det hemme næringsutviklinga.