FJORDGÅRD: I neste uke begynner Silsand Maskin på jobben med å ta ut massene som skal brukes til å bygge skredvoller i Fjordgård.

Det opplyser prosjektleder Helle Bendiksen, som representerer Lenvik kommune i rassikringsprosjektet.

– Vi har et oppstartsmøte med Silsand maskin fredag, og så vil de begynne arbeidet med sprenging av stein og masseuttak i starten avneste uke, sier Bendiksen.

Sprengningsarbeidet ved masseuttaket vil foregå i to-tre uker.

95 meter lang

I midten av november går Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) igang med første trinn av rassikringa.

– De kommer til å bruke stein fra masseuttaket til å bygge vollene, en stor voll langs Arnakkaelva oppe ved skolen, samt to små voller – den ene, omlag ti meter lang på oversiden og den andre på omlag 35 meter nedfor fylkesveien, opplyser Bendiksen.

Storvollen vil få en lengde på 95 meter, og vil på sitt høyeste punkt rage fire meter over kanten langs elva. De to andre vollene kommer til å bli atskillig mindre.

– Kommer vollene til å vises i terrenget?

– Det vil de absolutt, i hvert fall den største vollen. Denne ligger for øvrig rett ved veien opp til Segla, som jo som kjent er et veldig populært turmål. Det kommer vi til å ta hensyn til ved at at atkomst til sti og vei blir opprettholdt. Likevel må man regne med at det kommer til å foregå arbeid og være en del anleggstrafikk der, påpeker Bendiksen.

Hun opplyser at det vil bli satt opp skilt for å informere om dette.

Positiv til arbeidet

NVE beregnerat utbygginga av vollene vil ta omlag en måned etter oppstart. Det forutsetter imidlertid at været spiller på lag.

– Hvordan kommer folket i bygda til å påvirkes av arbeidet?

– Masseuttaket ligger ytterst i Fjordgård, og vi håper det ikke vil være til så mye bry, men folk vil selvsagt høre når det sprenges. Det vil også foregå transport mellom masseuttaket og stedet der vollene skal bygges, noe som selvfølgelig vil føre til litt støy og trafikk, men vi har sendt ut informasjonsbrev til folk i bygda og kommer til å ha nærmere dialog med skole, barnehage, grendeutvalg underveis, sier Bendiksen.

Hennes inntrykk at folket i Fjordgård er veldig positive til at rassikringsarbeidet nå tar til.

Mer til neste år

Vollene som bygges i år skal sikre Fjordgård for sørpeskred langs Arnakkaelva. Til neste år vil det i tillegg bli bygget ytterligere en voll, som skal sikre bygda for snøskred.

– Slik vi har forstått det på innbyggerne i Fjordgård er det sørpeskred langs Arnakkaelva de er mest redde for og som de mener er størst sannsynlighet for at kan forekomme, opplysr prosjektlederen.

– Vi kommer til å bruke av det samme masseuttaket til å bygge denne vollen, så på den måten er bygda selvforsynt med masser for rassikringsarbeidet, sier Bendiksen.

Det er beregna at rassikringa i Fjordgård vil koste omlag 40 millioner kroner. NVE har sagt seg villig til å dekke 80 prosent av kostnadene i prosjektet. Lenvik kommunestyre vedtok i fjor sommer at kommunen vil dekke de resterende 20 prosentene.