- De som vil straffe meg politisk får bare gjøre det, sier Eriksen i lørdagens Harstad Tidende, og legger hodet på blokka.

- Jeg håper sunn fornuft og tro på framtida vil seire, sier han.

Avisen tar opp Harstads trafikkframtid på bred basis. Politikerne må etterhvert bestemme seg. Tunnel eller ikke? Er det verd femten år med bompenger? Blir effekten som forventet?

Det eneste som er sikkert er at det blir to, og ikke fire, felt i veien inn til Harstad. Det er mange nok biler til å forsvare fire felt, men køene er ikke lange nok til at Vegvesenet vil foreslå det.

Planleggerne i Statens Vegvesen som jobber med veipakke Harstad er kommet fram til at man likevel ikke vil anbefale bygging av en fire felts vei, til flere hundre millioner kroner. Det skriver Harstad Tidende fredag.

I Statens vegvesen har man rett og slett endret oppfatning, sammenholdt med hva veisjef Torbjørn Naimak & Co tidligere har hevdet.

Dette til tross for at ferske trafikktellinger har bekreftet at antallet kjøretøyer i Harstadbotn og Kanebogen er mer enn høyt nok til at de - etter Vegvesenets normer - tilsier en vei med to kjørefelt i begge retninger

Men dagens og de kommende tiårenes trafikale utfordringer kan løses uten en firefelts vei. Bilkøene i Harstad er ikke lange nok - ikke i dag og ikke i overskuelig framtid - til at det vil være fornuftig med ei så tung investering.