FINNSNES: Fredriksen er trafikklærer for Finnsnes trafikkskole. Han har sett seg lei av å forsøke å lære sine elever riktig forståelse av trafikkskiltene når det settes opp nye i hytt og pine uten noen form for plan.

– Man blir veldig frustrert over at skiltinga både er mangelfull, dårlig og gal, poengterer han og henviser til et konkret eksempel:

– Ta skiltinga utenfor politistasjonen i Hans Karolius vei. Der står det et stans forbudt-skilt på venstre side sett fra Ringveien. Kommunen har likeså plassert et busslommeskilt som indikerer at bussen kan stoppe der for av- og påstigning. Har de lov til å stoppe der når det er stans forbudt? I så fall - har jeg også lov til å stoppe der  siden man kan stanse i busslommer for av- og påstigning? spør Fredriksen.

FOLKEBLADET-TV: Bussjåførene bryter trafikkreglene hver dag: - Det er ikke så mye vi får gjort

- Ulovlig

Han mener kommunen må bestemme seg for én av delene.

– Jeg mener bussen ikke har lov til å stå der siden det er oppført et stans forbudt-skilt. Bussjåførene gjør jo bare jobbene sine - etter sine avtaler, sier han.

For kjøreskolelæreren er det alfa og omega at skiltinga blir oppført riktig - også av Lenvik kommune.

– Utenfor Rema 1000, tilknytta den nye veien som går til postterminalen og Cominor ved Innerneset.   Her kan det skje kollisjoner hver eneste dag, sier han og forklarer:

– De som kommer fra Ringveien og skal til Nordborg eller Rema 1000 har vikeplikt uten å forstå det. Det mangler en hel haug med skilt tilknytta den veien.

Folkebladet var med og kjørte tre ganger den veien. Hver gang brøt noen vikeplikta si.

Konsekvensen av vikepliktsbrudd vil kunne være inndragning av førerkort i tre måneder.

– Spør om hjelp

Fredriksen er helt klar på at det er kommunen som har ansvaret for å føre opp riktig skilting på kommunale veier.

– Har man ikke kompetanse nok på dette området, kan man ringe Statens vegvesen å spørre om hjelp. Det er vanskelig å være sjåfør når det ikke er samsvar mellom lovverket og skiltene som er satt opp. Samtidig kan konsekvensene være store, legger han til.

Fredriksen har forsøkt å gjøre kommunen oppmerksom på blant annet disse to eksemplene. Men ifølge han har ingenting blitt gjort.

- Vi bryter reglene hver dag

Bussjåførene Eirik Dørdal Nord og Per Anders Finnset bryter trafikkloven hver eneste dag, men ikke ifølge kommunen.

Per Anders Finnset er tillitsvalgt i yrkestrafikkforbundet og skiltinga på Finnsnes ser for han ut til å ha blitt slengt opp i hytt og gevær.

– Fagleder for trafikk, May Heidi Øfstbø, skal være myndigheten og sitte på kompetansen. Jeg håper at hun kan se på de nevnte problemstillingene en gang til. Kanskje kan hun til og med endre skiltene slik at de blir riktig en gang for alle, sier han.

Eirik Dørdal forteller at nærmere halvparten av bussavgangene på en dag opplever mange skumle situasjoner til-knytta den dårlige skiltinga.

– Før vi begynte å kjøre, ga vi beskjed om at skiltinga utenfor politihuset i Hans Karolius vei er helt i strid med all lovlig skilting. Ingenting har blitt gjort, poengterer han.

Kjørelærer Fredriksen mener dere står ulovlig parkert når dere slipper av passasjerer utenfor politihuset.

– Hva mener dere?

– Vi tror også at vi står ulovlig hver dag. Bussen kan nok ikke ta seg til rette for et stopp forbudt-skilt. Vi gjør bare jobben vår som vi er pålagt av Troms fylkestrafikk. Samtidig har kommunen gitt oss beskjed om at vi kan stå der lovlig, svarer begge.

Dørdal poengterer at bussjåførene opplever at det per dags dato ikke er noen regler å forholde seg til, siden ingen skjønner eller ser skiltinga som burde vært på plass for lenge siden.

– De som kommer kjørende fra ringveien og kjører mot Rema 1000 har vikeplikt fra høyre når vi kommer ut fra den «nye» veien fra Innerneset. Noe av årsaken til at vikeplikta brytes er at det mangler et skilt som indikerer dette.

- Ufullstendig skiltplan

Senioringeniør og skiltekspert ved Statens vegvesen, Kurt Stormo, fattet vedtaket for de nevnte skiltene.

Riktignok på bakgrunn av skiltplanen fra fagleder for trafikk i Lenvik, May Heidi Øfstbø.

Når Stormo vedtok skiltplanen for blant annet busslomma utenfor politihuset, var det ifølge han ikke ført opp noen stopp forbudt-skilt i skiltplanen.

–  Derfor var det ingen problem for meg å gå god for den. Jeg har i senere tid, når jeg ble kjent med problemet, varslet kommunen at de må gjøre en endring umiddelbart.

– Skiltplanen fra kommunen har vært ufullstendig. I håndboka står det at all stans er forbudt når det er satt opp et stopp forbudt-skilt.  Det er man veldig klar på, sier han.

- Skal se på det

Fagleder for trafikk i Lenvik kommune, May Heidi Øfstbø, er ikke helt sikker på reglene.

Hun forklarer imidlertid at buss-stopp-skiltet utenfor politihuset opphever virkninga av stopp-forbudt-skiltet for buss i rute.

– Personbiler kan også stanse for av- og påstigning så lenge man ikke er til et hinder for bussen, påpeker hun.

– Kjørelærer Fredriksen mener bussen ikke har lov til å stanse der. Hva mener du?

– Det kan jeg ikke svare på. Stanseforbudet har vært der i årevis, men jeg skal få sjekket det opp, svarer hun.

Hva gjelder skiltproblematikken utenfor Rema 1000 forteller Øfstbø at hun skal se på saken.

– Det skal blant annet opp en 30-sone, ei busslomme, og mulig et vikepliktskilt. Kanskje et veinavn-skilt også. Jeg har saken liggende her, og jeg skal se på det, sier hun.

Øfstbø forteller at hun skal snakke med vegvesenet for å få løst problematikken på best mulig måte.

– Den er ikke helt god den veien, og så snart det blir mer vår i lufta, skal vi se på saken, sier hun.

Bussjåførene Eirik Dørdal Nord og Per Anders Finnset er klar over at de bryter trafikkreglene hver dag. - Vi har gitt beskjed flere ganger, men kommune mener jo at vi står riktig, sier de. Foto: Christian A. Unosen
Senioringeniør og skiltekspert ved Statens vegvesen, Kurt Stormo, fattet skiltvetdakene på bakgrunn av skiltplan fra kommunen. - Den var ufullstendig, sier han. Foto: Privat
May Heidi Øfstbø sier hun skal se på saken når det blir mer vår i lufta. Foto: Linda Pedersen