FINNSNES: Ifølge Finans Norge ble omlag 40.000 personbiler påkjørt i Norge mens de sto parkert i fjor. I år har 10.086 parkerte personbiler fått bilen skada, noe som også tyder på at tallene for i år blir like. Den årlige prislappen for bulkeskader ligger på rundt 300 millioner kroner.

- Vi vet at et langt større antall biler som blir bulka mens de står parkert, men det er nesten umulig å estimere hvor mange som faktisk blir det. Mange lar være å ta småbulking på egen regning på grunn av bonustap, sier skadeleder i DNB, Anne Stine Eger Mollestad.

Synderen stikker

Et annet problem er gjerningsmenn som stikker av fra stedet når de har skada en bil. Her er det ifølge Mollestad store mørketall, siden det ofte er vanskelig å finne synderen. Derfor blir også mange saker henlagt når forholdet anmeldes, og mange ender opp med å ta skaden selv.

- Vi har et inntrykk at det er en økende trend at folk stikker fra åstedet, og det gjelder spesielt i byene. Vi oppfordrer alle som observerer noen som bulker en bil og som forsøker å stikke av om å notere nummeret slik at gjerningsmannen må gjøre opp for seg. Her har vi et felles ansvar med å ta bulkebøllene,  sier Eger Mollestad videre.

Hun sier at det er enkelte forholdsregler man kan ta for å unngå skader på bilen.

- Noen parkeringshus er TV-overvåket, da er i alle fall sjansen mindre for at folk tør å stikke av hvis de bulker bilen din. I tillegg bør man alltid tenke på hvor man parker. Hvis det er mulig å unngå gateparkering i trange gater eller i tvilsomme strøk av byen er det er fordel.

Bulkebøller på ferie

Norge er imidlertid et trygt land å parkere i sammenlignet med andre land i Europa, ifølge Mollestad.

- I enkelte sør-europeiske land og storbyer er gateparkering høyrisiko. Der har de nesten en tradisjon for å bruke støtfangerne på parkerte biler for å lage seg plass. I tillegg er det ofte en ukultur med at de som påfører skader på parkerte biler ikke legger igjen kontaktinformasjon, forteller hun og legger til:

- Mye tyder på at vi bulker for opp mot 100 millioner i utlandet hvert år - kanskje mer – for også her er mørketallene store, og det finnes ikke noen god statistikk for dette. Vi har tall for bilskadene som blir innmeldt til forsikringsselskapene, men som nevnt er det ikke alle som tar skadene på forsikringen.

Eger Mollestad minner om at man alltid må tegne egen forsikring om man leier bil.

-Mange tror for eksempel at reiseforsikringen dekker leiebilen. Det gjør den ikke! Se også over vilkårene i forsikringen, for både egenandel og kostnader varierer kraftig hvis det skulle oppstå et uhell. Gå også nøye over bilen på forhånd slik at tidligere skader på bilen blir registret på deg, råder Eger Mollestad.

(Folkebladet.no)