Like sikkert som at det er sommer, er det at biler blir stående igjen på fergekaier fordi ferga ikke er stor nok til å ta alle bilene.

- "Skal du ta Senjafergen, husk at det ikke holder å være en time før avgang. De har satt inn den minste ferga i nord for høysesong, og nå skal mannskapet ha fem timers pause.", skrev bilist Robert Greiner på Facebook tirsdag, ifølge Nordlys.no.

Da hadde han blitt stående igjen på Brensholmen tirsdag formiddag.

Det er MF Helgøy som trafikkerer ruta mellom Bonthamn og Brensholmen.

Dyrt

- Da vi kjøpte inn ferga var det to anbud, en med kapasitet på 25 personbiler og en med 40 personbiler. Den med kapasitet på 25 personbiler var desidert rimeligst. Den andre ferga hadde vi ikke økonomi til, sier Prestbakmo til Nordlys.no.

Helårsferge

Presbakmo håper imidlertid på ei helårsferge, som har vært etterspurt i flere år, ifølge Nordlys.

I 2012 utfordra Øyvind Korsberg (Frp) daværende samferdselsminister Magnhild Kleppa (Sp) om ei helårsferge mellom Botnhamn og Brensholmen.

- Statssekretær Bård Hoksrud (FrP) i samferdselsdepartementet var før valget klar på at det var viktig å få en helårsferge mellom Brensholmen og Botnhamn. Vi håper regjeringen nå følger opp slik at vi kan få til dette. En helårsferge vil gagne både turister, næringsdrivende og fastboende, sier Presbakmo til Nordlys.

Hva mener du om ferga mellom Botnhamn og Brensholmen? Skriv i kommentarfeltet under.

(Folkebladet.no)

Slik så det ut en sommerdag i Botnhamn i fjor. Foto: Kjetil Renland