BARDUFOSS: Husflid er god butikk. I allefall for Målselv husflidslag som etter mange års drift har vokst seg opp til å bli en solid bedrift.

– Ja, det sier regnskpasføreren vår også, smiler styreleder Ellen Width.

Solid pluss

Husflidlaget hadde en inntekt i 2013 som rundet akkurat tre millioner kroner. Det ga et plusstall på 128. 000 kroner.

– Vi har flinke damer som jobber hos oss. Og det er en bedrift med lang historie. Vi har flyttet litt rundt omkring, men at vi kom til Andselv og er loklaisert midt i sentrum har gjort sitt for omsetningen, sier Width.

Mye derfor økte omsetningen i 2013 med over 400. 000 kroner i forhold til året før.

Bunad er flaggskip

Men det er produksjonen av Bardu- og Målselvbunaden som er flaggskipet i bedriften. Trenden er at herrebunader blir mer og mer populær.

– Det er bunadsproduksjonen som er bærebjelken i husflidslaget. Nå før 17. mai og konfirmasjonstid er det hektiske dager, sier Width.

Produksjon

Og Målselv husflidslag er primært en produksjonsbedrift

– Vi er et samvirkeforetak som driver butikk, opplæring og produksjon, og vi er nokså unike i og med at vi er et lag med alle virksomheter under et organisasjonsnummer, sier Width.

Derfor er det heller ikke aktuelt for husliflidslaget å gå inn i noen kjede. De vil være frittstående, ikke minst for å bevare tradisjonene.

(Folkebladet.no)